Co to jest e-recepta?
To elektroniczna postać recepty, która od 8 stycznia 2020 roku zastąpi tradycyjną receptę papierową.
W jaki sposób można otrzymać e-receptę?
E-receptę można otrzymać w trzech postaciach.
Reklama
1) Pacjent, który nie zalogował się jeszcze na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) dostanie wydruk informacyjny.
2) Pacjent z dostępem do IKP może otrzymać e-receptę e-mailem w formacie PDF.
3) Trzecią, o wiele bardziej wygodną dla pacjenta z aktywnym IKP opcją, jest otrzymanie e-recepty SMS-em. Zawiera on wówczas czterocyfrowy kod, który należy podać aptekarzowi razem z numerem PESEL.
Aby otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem należy zalogować się na IKP i w zakładce „moje konto” podać nr telefonu oraz adres e-mail.
Jak zrealizować e-receptę w aptece?
Jeśli otrzymasz e-receptę SMS-em, należy podać w aptece czterocyfrowy kod i numer PESEL swój lub osoby, dla której kupujesz lek. W przypadku e-recepty otrzymanej e-mailem w formacie PDF należy wyświetlić ją na ekranie smartfona, aby farmaceuta mógł zeskanować kod kreskowy. Jeśli dostaliśmy od lekarza wydruk informacyjny e-recepty, na jego podstawie otrzymamy lek.
Jak zrealizować e-receptę, kiedy apteka nie ma dostępu do sieci?
E-receptę można zrealizować nawet w sytuacji, kiedy apteka ma problem z połączeniem internetowym. W takim przypadku farmaceuta poprosi o podpisanie oświadczenia i okazanie dowodu osobistego.
Ile leków może zostać przepisanych na jednej e-recepcie?
Na każdy lek jest wystawiana osobna e-recepta; każdą z nich można realizować w różnych aptekach, nie tracąc refundacji. Na jednej e-recepcie lekarz może wypisać lek na 360 dni kuracji, a pielęgniarka lub położna na 180 dni.
Czy w przypadku chorób przewlekłych można otrzymać e-receptę na dłuższy czas?
Tak, to jedna z istotnych zmian. E-recepty na leki na choroby przewlekłe, np. nadciśnienie, będzie można otrzymać na dłuższy czas bez konieczności każdorazowej wizyty u lekarza po każde kolejne opakowanie leku. Lekarz może nam wypisać np. trzy e-recepty i na każdej oznaczyć datę od kiedy mogą być realizowane.
Co daje otrzymywanie e-recepty za pomocą SMS-a?
To najwygodniejsza forma, ponieważ taką e-receptę ma się zawsze przy sobie, nie można jej zgubić ani zniszczyć. Ponadto można wysłać ją SMS-em do innej osoby z rodziny aby np. kupiła ona lek którego brakuje w naszej aptece. Nie ma przy tym ryzyka wielokrotnego wykupienia tego samego leku gdyż e-receptę można zrealizować tylko raz.
Co to jest Internetowe Konto Pacjenta?
Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dostępna w serwisie pacjent.gov.pl. Na IKP gromadzone są m.in. e-recepty z informacją o dawkowaniu leków, historia wizyt lekarskich refundowanych przez NFZ, a docelowo także e-skierowania i e-zwolnienia. Dzięki IKP można też na bieżąco śledzić swoją historię zdrowotną, a także dać dostęp do niej swojemu lekarzowi lub upoważnić do danych medycznych bliską osobę.
Jak można uzyskać dostęp do Internetowego Konta Pacjenta?
Potrzebny jest do tego profil zaufany, czyli „klucz” do wszystkich cyfrowych usług sfery publicznej. Najprościej można zrobić to przez Internet, za pomocą konta w systemie banku. Usługę taką oferują obecnie T-Mobile Usługi Bankowe, PKO Bank Polski, Inteligo, Santander, Pekao, mBank, ING, system Envelo, Millenium i Alior Bank. Po zalogowaniu się do bankowości internetowej wyszukujemy formularz zakładania profilu zaufanego i postępując według instrukcji przeprowadzamy proces rejestracji. Operację potwierdzamy bankowym kodem autoryzacyjnym, a potwierdzenie założenia profilu zaufanego otrzymujemy e-mailem. Od tej pory możemy się logować na Internetowe Konto Pacjenta za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Jeśli nie mamy takiej możliwości, możemy założyć profil zaufany w urzędzie. Aby złożyć wniosek należy wejść na stronę pz.gov.pl i utworzyć na niej konto, nadając mu własną nazwę (login), ustalić hasło i wypełnić krótki formularz rejestracyjny. Wniosek podpisujemy kodem otrzymanym przez SMS. System automatycznie zaloguje się wówczas na nasze konto a po wpisaniu nazwy miejscowości zobaczymy wszystkie punkty, w których można potwierdzić profil zaufany. Należy to zrobić w ciągu 14 dni np. w oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia lub punktach, których lista znajduje się na stronie www.pz.gov.pl.
Profil zaczyna działać tuż po potwierdzeniu i jest ważny przez trzy lata. Aby zalogować się za jego pomocą na Internetowe Konto Pacjenta należy wejść na stronę www.pacjent.gov.pl i kliknąć „Zaloguj się”, a następnie wybrać jako sposób logowania „Profil Zaufany”. W czasie pierwszej wizyty na IKP należy wpisać w zakładce „Moje konto” numer telefonu i adres e-mailowy oraz sposób, w jaki chcesz odbierać e-recepty – SMS-em czy e-mailem.
Czy na IKP mam również dostęp do danych dzieci?
Tak, Internetowe Konto Pacjenta umożliwia podgląd danych medycznych dzieci do 18. roku życia. Zakładka „Dzieci” pojawia się automatycznie na koncie IKP tego rodzica, który zgłaszał dziecko do ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).
ikona lupy />
e-recepta jak to działa