„Oczekujemy, że realny wzrost PKB odbije do 3,5 proc. w 2017 r., po czym spowolni lekko do 3,2 proc. w 2018 r., a motorem napędowym pozostanie popyt wewnętrzny. Prognozujemy, że konsumpcja prywatna wzrośnie mocno w 2017 r. ze względu na pokaźną dynamikę płac oraz opóźniony efekt wyższych transferów socjalnych, a w 2018 r. się ustabilizuje” - napisano w raporcie.
Komisja spodziewa się, że inwestycje publiczne wystartują szybciej niż prywatne. „Oczekujemy, że inwestycje szybko odbiją się z dołka z 2016 r. i pozostaną silne też w 2018 r., jako, że środki unijne będą uruchamiane przez samorządy przed wyborami w 2018 r. Inwestycje prywatne będą pewnie ruszały trochę wolniej i będą miały wyższą dynamikę w 2018 r.” - napisano.
„Mocny popyt wewnętrzny i eksport, a także wysokie wskaźniki wykorzystania mocy produkcyjnych, solidne zyski korporacyjne i niskie stopy procentowe powinny wspierać inwestycje. Z drugiej strony, podwyższone ryzyko może hamować decyzje inwestycyjne” - dodano.
Ekonomiści KE oczekują, że w 2017 i 2018 roku inflacja będzie oscylować wokół poziomu 2 proc. „Inflacja wzrosła silnie na przełomie 2016 i 2017, napędzana cenami nieprzetworzonej żywności oraz energii. Wraz ze spadkiem tych cen, stopa inflacji HICP w 2017 r. powinna się ustabilizować średnio na poziomie 1,8 proc., a w 2018 r. na poziomie 2,1 proc.” - napisali.
„Tymczasem, szybszy wzrost płac będzie oddziaływał w kierunku stopniowego wzrostu inflacji bazowej, z wyłączeniem energii i nieprzetworzonych cen żywności, osiągając 1,2 proc. w 2017 r. i 2,0 proc. w 2018 r.” - dodali.
>>> Czytaj też: Morawiecki: Kondycja budżetu jest tak dobra, że nie potrzebujemy dywidendy z zysku PKO BP za 2016 r.
"Deficyt w 2017 r. może okazać się niższy"
Deficyt sektora finansów publicznych ukształtuje się na poziomie 2,9 proc. PKB zarówno w 2017, jak i 2018 roku - napisali w majowej prognozie ekonomiści Komisji Europejskiej. Ich zdaniem, w kolejnych latach poziom długu w relacji do PKB może wynieść 55 proc. "Oczekujemy, że w 2017 r. deficyt fiskalny rozszerzy się do 2,9 proc. PKB. Będzie to wynikało z silnego odbicia w inwestycjach publicznych i, w mniejszym stopniu, z kosztów wynikających z pokrycia programu 500+ oraz obniżenia ustawowego wieku emerytalnego" - napisano.
"Deficyt w 2017 r. może okazać się niższy, zwłaszcza jeśli ściągalność podatków przyniesie lepsze wyniki niż obecnie zakładane" - dodano.
Komisja prognozuje, że w 2018 r. deficyt będzie na tym samym poziomie. "Przy założeniu braku zmian ustawowych, deficyt sektora finansów publicznych w 2018 r. powinien pozostać na poziomie 2,9 proc. PKB r. Zarówno wydatki, jak i przychody jako udział w PKB powinny pozostać stabilne pomimo rosnących kosztów wynikających z obniżenia ustawowego wieku emerytalnego" - napisano.
Ekonomiści KE spodziewają się dalszego wzrostu długu w relacji do PKB. "Naszym zdaniem, dług sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB wzrośnie z 54,4 proc. na koniec 2016 r. do 55 proc. w horyzoncie prognozy. Niemniej, prognozy długu w Polsce podlegają dużej niepewności ze względu na wysoki, chociaż powoli zmniejszający się, udział zobowiązań denominowanych w walutach obcych” - napisali.
>>> Polecamy: Automatyzacja podkopuje nasz model gospodarczy? O wyzwaniach dla Polski mówi Paweł Borys
PROGNOZA | WIOSNA 2017 | ZIMA 2017 | ||||||||||||
wskaźnik | 2016 | 2017 | 2018 | 2016 | 2017 | 2018 | ||||||||
Wzrost PKB | 2,7 | 3,5 | 3,2 | 2,8 | 3,2 | 3,1 | ||||||||
Spożycie prywatne | 3,8 | 3,9 | 3,1 | 3,6 | 3,9 | 2,9 | ||||||||
Spożycie publiczne | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 3,7 | 2,4 | 2,5 | ||||||||
Inwestycje | -7,9 | 4,9 | 6,1 | -5,5 | 2,7 | 5,3 | ||||||||
Eksport | 9 | 7,7 | 6,6 | 7,3 | 6 | 6,4 | ||||||||
Import | 8,9 | 8,5 | 7,4 | 7,9 | 6,4 | 6,9 | ||||||||
Kontrybucja do PKB | ||||||||||||||
Popyt krajowy | 1,2 | 3,6 | 3,4 | 1,7 | 3,2 | 3,2 | ||||||||
Zapasy | 1,2 | - | - | 1,1 | - | - | ||||||||
Eksport netto | 0,3 | -0,1 | -0,2 | -0,1 | - | - | ||||||||
Zatrudnienie | 0,6 | 0,4 | - | 0,9 | 0,3 | - | ||||||||
Stopa bezrobocia* | 6,2 | 5,2 | 4,4 | 6,3 | 5,6 | 4,7 | ||||||||
Wynagrodzenie | 3,6 | 4,3 | 5,1 | 3,9 | 4,7 | 5,3 | ||||||||
Jedn. koszty pracy w gospodarce | 1,5 | 1,1 | 1,8 | 2 | 1,8 | 2,1 | ||||||||
Realne jedn. koszty pracy | 1,3 | -0,2 | -0,2 | 1,3 | 0,2 | - | ||||||||
Deflator PKB | 0,2 | 1,4 | 2 | 0,7 | 1,6 | 2,1 | ||||||||
HICP | -0,2 | 1,8 | 2,1 | -0,2 | 2 | 2,1 | ||||||||
Terms of trade | -1,4 | -0,9 | -0,1 | 1,5 | -0,8 | -0,1 | ||||||||