W środowym komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w Krakowie do końca 2020 r., dzięki miliardowej inwestycji z wykorzystaniem środków instrumentu CEF "Łącząc Europę", powstaną m.in. trzy mosty, po których pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h. Zapewnią one szybsze podróże koleją przez miasto i usprawnią komunikację aglomeracyjną na linii Kraków Główny – Kraków Płaszów.

Na trasie Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku pociągi już kursują po nowej, 300-metrowej przeprawie nad Bugiem. Docelowo obok powstanie bliźniaczy obiekt dla drugiego toru. Most umożliwiający przeprawę pociągów przez rzekę dwutorowo zwiększy przepustowość trasy. Wartość przebudowy to ponad 47 mln zł netto.

PKP PLK podały też, że gotowe są już konstrukcje mostów nad Wieprzem w Dęblinie. Po jednym torze jeżdżą pociągi towarowe obsługujące m.in. Zakłady Azotowe w Puławach. Drugi obiekt zostanie oddany do użytku wraz z jednym torem na odcinku Dęblin – Lublin. Mosty zapewnią przejazd pociągów pasażerskich ze stolicy na Lubelszczyznę oraz umożliwią kursowanie ciężkich składów towarowych. Wartość przebudowy obiektu to blisko 21 mln zł.

Zarządca krajowej infrastruktury kolejowej informuje, że w stolicy trwa przebudowa kolejowego Mostu Gdańskiego. Przeprawa będzie dostosowana do przejazdu cięższych składów i wyższych prędkości dla pociągów pasażerskich – 120 km/h, a towarowych – 100 km/h. Efektem prac będzie sprawniejszy ruch pociągów w aglomeracji warszawskiej. Inwestycja warta jest ponad 75 mln zł.

Reklama

Z kolei na trasie z Warszawy do Radomia rozpoczęła się przebudowa mostu nad Pilicą w Warce. Most, po którym obecnie jeżdżą pociągi, zostanie rozebrany. W miejscu jednotorowej dziś przeprawy przez rzekę docelowo ruch prowadzony będzie dwoma torami. Dzięki inwestycji za 19 mln zł pociągi pojadą szybciej niż obecnie.

Sprawny przewóz towarów ze śląska do portów nad Bałtykiem zapewni zmodernizowany most nad Kanałem Kędzierzyńskim. To jedna z najważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku, służąca do transportu węgla z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego m.in. do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Dzięki odnowieniu infrastruktury pociągi towarowe pojadą szybciej, możliwy będzie też przejazd większej liczby składów. Wartość prac to 7 mln zł.

Na trasie Lublin – Stalowa Wola Rozwadów zaplanowano remont stalowego mostu na Sanie w Kępie Rzeczyckiej za 16 mln zł netto. Rozpoczęcie prac ma nastąpić w kwietniu tego roku. Po elektryfikacji linii i przebudowie obiektu pociągi pasażerskie przyspieszą do 120 km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzają 3 tys. 326 mostami na liniach eksploatowanych. Łączna długość obiektów wykorzystywanych w ruchu pasażerskim i towarowym wynosi 133,5 km.

>>> Czytaj też: Piątka PiS na nic. Przewoźnicy likwidują masowo lokalne połączenia autobusowe