Zaczynają się przygotowania do budowy nowych tras kolejowych, które mają powstać przy okazji realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do końca listopada zostaną wybrane firmy, które przeprowadzą inwentaryzację środowiskową szykowanych linii. To potrzebne przed wskazaniem optymalnego wariantu tras, które mają nie tylko ułatwić dojazd do lotniska, lecz także usprawnić podróżowanie po całej Polsce. Rząd szykuje ich aż 1600 km, ale w spółce CPK zastrzegają, że tempo realizacji zależy od możliwości finansowych. Jak dowiaduje się DGP, w najbliższych latach nacisk ma być postawiony na przygotowanie linii „Y” z Warszawy przez CPK, Łódź do Wrocławia i Poznania. Wstępnie planowano ją już ok. 10 lat temu. Teraz pomysł wraca, ale w tańszej wersji. Pociągi na razie nie jeździłyby z prędkością 350 km/h, jak zakładano przed laty, tylko 250 km/h.
– Przy wybieraniu tras, które powinny powstać w pierwszej kolejności, trzeba postawić na te, które przyniosą pasażerom największe korzyści. Po zbudowaniu szybkiej linii Warszawa – Łódź, która zapewni sprawny dojazd z tych miast do CPK, warto wydłużać ją dalej i zbudować cały „igrek” – mówi Piotr Malepszak, szef spółki zajmującej się przygotowaniem całej inwestycji związanej z portem. Wskazuje, że czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia skróci się diametralnie – z 3,5 do 2 godzin. – Jeśli dodatkowo zaproponujemy dobrą częstotliwość, czyli kursy co godzinę, a w szczycie nawet co pół godziny, to są szanse, że z samochodów do pociągów przesiądą się tysiące osób. Jednocześnie poprawimy też kolej regionalną. Nową trasą mogą jeździć z prędkością 160 km/h ekspresy regionalne. Łódzka Kolej Aglomeracyjna już mówi, że będzie mogła połączyć Łódź z krańcami województwa, np. z Wieruszowem i Wieluniem. Ekspresy regionalne będą mogły też jeździć do Sieradza, Skierniewic czy Łowicza, a podróż będzie o połowę krótsza – wylicza Malepszak.
Na wniosek CPK już teraz wnoszone są poprawki do prowadzonych modernizacji. Spółka nie zgodziła się, by w czasie planowanej wkrótce przebudowy linii z Wrocławia w stronę Jelcza zostawić jeden tor. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniła przetarg na projekt przebudowy. Wkrótce ogłosi nowy, który zakłada modernizację do układu dwutorowego. Wcześniej spółka CPK wymusiła, by w czasie przebudowy linii z Warszawy do Lublina, na odcinku ze stolicy do Otwocka, do dwóch istniejących torów dołożyć dwa kolejne. Wcześniej zakładano dobudowę jednego toru, a taki układ nie umożliwia sprawnego prowadzenia ruchu pociągów.
Według szacunków 1 km szybkiej linii Warszawy do Wrocławia będzie kosztował 60 mln zł. To niewiele więcej od ceny za 1 km autostrady czy drogi ekspresowej, która ostatnio zbliża się do 50 mln zł. Cała szybka linia ze stolicy na Dolny Śląsk ma kosztować 20 mld zł.
Wskazane są już wstępne warianty „igreka”. Wkrótce zostaną poddane inwentaryzacji środowiskowej. – Dokładny przebieg linii „Y” poznamy w 2022 r. – ocenia Malepszak. Jednocześnie z procedurami środowiskowymi będzie trwało projektowanie. W CPK zakładają, że w drugiej połowie przyszłej dekady będzie gotowy niezbędny do obsługi lotniska etap „0” – czyli odcinek szybkiej trasy z Warszawy przez CPK do Łodzi i łącznik od lotniska do Centralnej Magistrali Kolejowej. Linia dużych prędkości z Warszawy do Wrocławia mogłaby zostać ukończona ok. 2030 r.
Spółce CPK zależy teraz na zmianach w prawie. – Chcielibyśmy mieć coś takiego jak drogowcy, którzy rozpoczynają inwestycję na podstawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Jest ona jednocześnie decyzją lokalizacyjną i pozwoleniem na budowę. Dzięki zezwoleniu na realizację inwestycji kolejowej (ZRIK) inwestycje byłyby prowadzone znacznie sprawniej – zaznacza Malepszak.
Jakub Majewski z fundacji ProKolej przyznaje, że budowa nowej linii z Warszawy przez Łódź do Wrocławia wydaje się konieczna. – Pytanie tylko, czy to rzeczywiście musi być „igrek”, bo odnoga do Poznania jest mniej pilna. Zyski czasowe w tej relacji będą mniejsze. Teraz kluczowe jest przejście do kolejnego etapu przygotowań – m.in. zdobycie decyzji środowiskowej, a potem znalezienie pieniędzy na budowę – zaznacza.
>>> Czytaj też: Chińczycy chcą wjechać na polskie tory. Eksperci boją się "syndromu Covec"
Jan z Winnicy(2019-11-19 09:02) Zgłoś naruszenie 1656
Pewnie nie dożyje bo już jestem starszy ale trzymam kciuki PL powinna mieć szybką kolej i basta!
Pokaż odpowiedzi (1)OdpowiedzZet(2019-11-19 22:00) Zgłoś naruszenie 21
A ile masz lat?
Jurek M(2019-11-19 10:29) Zgłoś naruszenie 15337
Niemcom i Rosji tak szybki rozwój Polski nie może się podobać - jesteśmy dla nich ością w gardle , solą w oku. Dlatego już zawczasu próbują nas wdeptać w ziemię, zanim "Polski Orzeł", na dobre rozwinie skrzydła - widzimy to w Berlinie, Paryżu, Brukseli , Moskwie , czy w Strasburgu !
Pokaż odpowiedzi (6)OdpowiedzSceptyk(2019-11-27 14:50) Zgłoś naruszenie 20
Do kopytka. To się nazywa ładnie pomoc, ale tak naprawdę jest to złożony proces handlowy lub inwestycyjny. Zostały nam przekazane środki pieniężne na dokonanie zamówień: sprzętu do oczyszczalni ścieków, materiałów do budowy dróg, budowę infrastruktury gminnej, a w zamian przekazaliśmy pracowników, którzy pracują w Londynie, Frankfurcie i "na zachodzie", przyjęliśmy koncesję na wytwarzanie dóbr, złożyliśmy zobowiązania, że nie poczynimy inwestycji w określone obszary gospodarki, zobowiązaliśmy się, że będziemy wyłaniać wykonawców przetargów według ustalonych reguł... ogólnie, dokonaliśmy wymiany gospodarczej. Nie jest to niczyja pomoc. Ta transakcja ma wiele dobrych cech, ma wiele negatywnych, warto to analizować bez poczucia skrępowania, że wzięliśmy coś za darmo, nie powinniśmy mieć poczucia zobowiązania wobec Brukseli, Berlina, Paryża, oni również odnieśli z tego korzysć.
Ctrl(2019-11-20 09:24) Zgłoś naruszenie 73
Do kopytka: Rozejrzyj się wokół. 70% marketów jest w zagranicznych rękach. Banki: 60% w tym ponad 80% dużych, media ponad(!) 90%, podobne dane są z przemysłu, zwłaszcza przetwórczego i telekomunikacyjnego. Eksport Polski to ok 70% spółki z kapitałem zagranicznym. Z kraju wyjechało w ostatnich 10 latach 2 miliony młodych Polaków. Nie ma polskich marek znanych ba świecie. Rozejrzyj się jakiego sprzętu używasz? Bosh, Siemens, Volkswagen etc. Czy sby napewno jest lepiej w naszym kraju czy może budujemy gospodarki naszych sąsiadów. Taki neokolonializm.
Zet(2019-11-19 22:01) Zgłoś naruszenie 131
Cy mógłbyś się nie wypowiadać w imieniu Niemców i Rosji? Nie masz zielonego pojęcia co oni myślą, po prostu przypisujesz im swoje cechy charakteru.
Tom-ch(2019-11-19 19:45) Zgłoś naruszenie 31
W Berlinie Moskwie (Londynie) 》 tak... bo to nasi wrogowie. Ale nie Strasburg Frankfurt Bruxela Paryż
Tom-ch(2019-11-19 19:44) Zgłoś naruszenie 40
Współpraca z I II II IV rzeszą jest naszą racją stanu. Wiedział o tym Mieszko I Studnicki Bocheński CAT i wielu innych
******** kopytka(2019-11-19 17:44) Zgłoś naruszenie 162
O ile z Rosją się z Panem zgodzę to co do zachodu w mojej opinii nie ma Pan racji. Proszę o podanie konkretnych przykładów działań krajów UE hamujacych nasz rozwój (tylko niech pan nie pisze o Nord stream ll proszę). Trzeba być ślepym żeby nie widzieć że obecny poziom został osiągnięty dzięki wejściu Polski do UE. Łatwo rzucać puste slogany, że zachód beee i wogole, a to dzięki pomocy zachodu jesteśmy tu gdzie jesteśmy i taka jest prawda. Aha i żeby nie było nie jestem ani prawakiem ani lewakiem ani innym trollem tylko racjonalnie myślący facetem. Pozdrawiam
Roman K(2019-11-19 09:36) Zgłoś naruszenie 14148
Robi to PiS nie kto inny ! Prawica robi to, co zapowiadała w kampanii wyborczej i to z wielkim rozmachem !
Pokaż odpowiedzi (3)OdpowiedzPolak nie wolak(2019-11-19 20:23) Zgłoś naruszenie 92
To wyjaśnijmy jedno, PO budowało najdroższe autostrady na świecie, przynajmniej tak twierdził PiS. Było to nie całe 10 mln zł/km a teraz dochodzi do 50 mln zł za km?? Mają rozmach, ....... "To niewiele więcej od ceny za 1 km autostrady czy drogi ekspresowej, która ostatnio zbliża się do 50 mln zł. "
Tom-ch(2019-11-19 19:47) Zgłoś naruszenie 61
Zapowiada nie robi
Andrzej(2019-11-19 14:38) Zgłoś naruszenie 1227
Nie robi a planuje/zapowiada. To dość znaczna różnica. Już teraz szukają pieniędzy gdzie mogą na, bo deficyt już jest, a będzie tylko gorzej. Więc już jest szykowany grunt, bo za 10 lat jak ich dawno NIE będzie przy władzy (a zostawią po sobie finansowe spustoszenie) to będą mieli gotowe argumenty że oni by zrobili, a obecna wtedy władza nie robi.. Jak widać ludzi łykających takie hasła nie brakuje..
Smitton(2019-11-19 10:06) Zgłoś naruszenie 40101
Krowa, która dużo ryczy mało mleka daje. PIS oglasza cuda niewidy, a na razie to nawet budowa dróg spowolniła. Potrafią nas tylko cyckać z portfela, żeby mieć kasę na kupno glosów plebsu.
Pokaż odpowiedzi (2)OdpowiedzTom-ch(2019-11-19 19:48) Zgłoś naruszenie 51
👍
tad(2019-11-19 18:34) Zgłoś naruszenie 08
Nie rycz, Smitton.
Tom-ch(2019-11-19 15:29) Zgłoś naruszenie 4012
Zmiana rozwidlenia jesy błędem Rozwidlenie powinno mieć miejsce w Kaliszu-Ostrowie... Sieradz jest błędem. Aglomeracja Kalisko-Ostrowska ma ponad 300.000 mieszkańców (wg wikipedii) a Sieradz ma max 100.000 z przyległościami.
Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedzwrx(2019-11-24 10:01) Zgłoś naruszenie 30
Zakładam że do pociągu i tak nie wiele osób wejdzie w obu miastach. Na przykład obecnie z Jeleniej Góry która ma chyba ponad 50 tyś mieszkańców, w kierunku na Wrocław wsiada zwykle kilkanaście osób, do Pendolino. Prawda że skład szybki odjeżdża zanim wstaną kury. Z kolei z Wrocławia do Wawy ten pociąg jedzie prawie pełny. Więc z drugiej strony, i tak nie wiele osób by skorzystało... Dla mnie im mniej będzie przystanków tym lepiej. W końcu to ekspres, a nie jakiś tam przyspieszony. Skoro Kalisz jednak ma 300 tyś. mieszkańców a nie 100, to niech ten pociąg przejeżdża sobie przez Sieradz, ale bez zatrzymywania. W końcu obok Sieradza jest już ekspresowa dwupasmowa droga.
Andrzej (2019-11-23 22:44) Zgłoś naruszenie 01
Do Tom-ch. Plan przebiegu zakłada najkrótsze trasy. Wydłużenie trasy do Kalisza spowoduje zwiększenie czasu przejazdu.
Adam z Kalisza(2019-11-20 16:24) Zgłoś naruszenie 24
Skoro wytypowany Sieradz, to tak ma być, Sieradz to dziś dynamicznie rozwijające się miasto, które zasługuje na nowoczesny system transportowy.
Adam11(2019-11-19 16:18) Zgłoś naruszenie 323
A kiedy łaskawie szybka trasa na odcinku do Szczecina dajmy na to z Krakowa czy Warszawy o to jest pytanie czy ktoś ten kierunek celowo blokuje?
Pokaż odpowiedzi (2)OdpowiedzMax(2019-12-01 16:58) Zgłoś naruszenie 01
Szczecin skoro dalej wybiera platforme niech do nich skieruje pytania.
Tom-ch(2019-11-19 19:48) Zgłoś naruszenie 10
Szczecin Poznań powyżej 160 wtedy nie ma przejazdów
Bubu (2019-11-19 12:33) Zgłoś naruszenie 319
A Szczecin jak zwykle w czarnej dziurze
Pokaż odpowiedzi (2)OdpowiedzAhahab(2019-11-23 07:21) Zgłoś naruszenie 11
Szczecin musi w berlinie zabiegac o szybkie polaczenie z sercem europy
zenek(2019-11-20 13:14) Zgłoś naruszenie 14
Szczecin to już praktycznie Niemcy. To niech Niemcy tam kolej prowadzą.
Realista(2019-11-19 10:01) Zgłoś naruszenie 2578
Pomarzyć każdy może. Jak wygląda rzeczywistość, każdy widzi. Nie radzimy sobie z modernizacją istniejącej sieci kolejowej... to wybudujemy nową! Niezłe.
OdpowiedzTerminator(2019-11-19 12:00) Zgłoś naruszenie 233
Tak czy tak będzie wielki zysk dla naszych elit i dobre stanowiska pracy!!! Tak jak za autostrady i drogi S zwykły podatnik zapłaci za to wszystko różnymi podatkami, za przejazd (bilety) oraz UE sypnie kilka mld. Euro dodatkowo na te projekty!!! No to do budowy bo taniej nie będzie!!! To samo z EJ, CPK itd...!!! Po prostu do budowy!!! LooooooooooooooooooooooL.
OdpowiedzKuba83(2019-11-19 11:12) Zgłoś naruszenie 1931
Obnizenie specyfikacji trasy do 250km/h to bardzo dobry ruch. To sprawia ze staje sie to realne.
Pokaż odpowiedzi (2)OdpowiedzTom-ch(2019-11-19 19:50) Zgłoś naruszenie 81
Między 250 a 300 różnice w kosztach są symboliczne. Pracuje w niemiaszkowie dla DB netz
Terminator(2019-11-19 12:14) Zgłoś naruszenie 173
Warszawa-CPK najlepiej rozbudować do ponad 300 Km/h i kupić kilka Shinkansenów, seria E954 (prędkość podróżna: ponad 320Km/h i niesamowity komfort)!!! LooooooooooooooooooooL.
Polak nie wolak(2019-11-19 20:28) Zgłoś naruszenie 169
To wyjaśnijmy jedno, PO budowało najdroższe autostrady na świecie, przynajmniej tak twierdził PiS. Było to nie całe 10 mln zł/km a teraz dochodzi do 50 mln zł za km?? Mają rozmach, ....... "To niewiele więcej od ceny za 1 km autostrady czy drogi ekspresowej, która ostatnio zbliża się do 50 mln zł. "
OdpowiedzKikut(2019-11-19 20:05) Zgłoś naruszenie 161
Ostatecznie to obydwie nogi sa jak najbardziej potrzebne: wroclawska dla szybkiego polaczenia Warszawy z Praga i poznanska z Berlinem.
OdpowiedzObserwator(2019-11-19 12:50) Zgłoś naruszenie 1529
Na marzeniach ktos niezle zarobi
Odpowiedzkam393(2019-11-19 14:54) Zgłoś naruszenie 10113
Pisanie o wymyśle pod nazwą roboczą "CPK", jest jak pisanie o Yeti. Nigdy go nie było, nie ma i nie będzie. Nikt nie będzie zapylał na jakieś wygwizdowo kilka godzin, żeby polecieć na wycieczkę. Okęcie jest świetnym lotniskiem, w bardzo dobrym miejscu. I bujdą jest mówienie, że się zapycha. Nie jesteśmy Nowym Jorkiem z tryliardami pasażerów.
Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedzjerzy(2019-11-27 09:59) Zgłoś naruszenie 00
37 km 15 minut, a nie 30. Nic takiego srednia prędkość 140 km/h.
kam393(2019-11-20 16:46) Zgłoś naruszenie 00
30 min? Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha. To jest moja odpowiedź na to "30 min".
Cepek(2019-11-20 09:35) Zgłoś naruszenie 02
Faktycznie nikt nie będzie do CPK jechał kilka godzin. W planach jest 30 minut z Warszawy.
Ostrowianin(2019-11-19 21:10) Zgłoś naruszenie 828
Rozwidlenie zrobione specjalnie w Sieradzu, żeby "warszawce"nie zapychać wagonów pasażerami z miasta (Ostrów Wlkp.,Kalisz)a wieś z okolic Sieradza nie pojedzie szybką koleją bo do miasta nie po drodze ot cała historia....
OdpowiedzRJW(2019-11-20 08:34) Zgłoś naruszenie 71
Projekt przez Sieradz jest bez sensu. Ruch regionalny to osobna sprawa. Projekt Y przez Skalmierzyce, czyli przez Kalisz-Ostrów był bardzo dobry. To jest silna aglomeracja, która nie może być pominięta. Już wybudowanie 100 km linii szybkiej Łódź-Skalmierzyce daje znaczne przyspieszenie ruchu, szczególnie do Wrocławia, który ciągle jest odcięty od centrum. (-)ekspert eksploatacji
Pokaż odpowiedzi (1)OdpowiedzOdtrowianin(2019-11-20 09:51) Zgłoś naruszenie 10
Słuszna uwaga !!!
Marey(2019-11-19 16:21) Zgłoś naruszenie 64
W jakim m celu połączenie Poznań Sieradz?
OdpowiedzGość(2019-11-19 10:42) Zgłoś naruszenie 52
Kolejarze powinni też mieć taki ZRIK
OdpowiedzZQW(2019-11-19 16:14) Zgłoś naruszenie 510
Taka trasa powinna na większości odcinków biec obok autostrad. Odpada dodatkowy wykup gruntów i wiele prac inżynieryjnych np. za jednym zamachem można robić wiadukty i przejścia dla zwierząt.
OdpowiedzCytryna(2019-11-19 20:21) Zgłoś naruszenie 53
Kalisz jest ośrodkiem regionalnym i to w nim powinno być rozwidlenie. Jesteśmy pomijani na każdym kroku!!! Mielibyśmy w końcu dobre połączenie z Poznaniem i Wrocławiem. Nie rozumiem polityki robienia rozwidlenia w Sieradzu.
Pokaż odpowiedzi (1)OdpowiedzOstrowianin(2019-11-19 21:22) Zgłoś naruszenie 30
Nowe Skalmierzyce były by idealnym miejscem na stację kolejową dla kolei dużych prędkości,gdzie już istnieje zabytkowy ogromny budynek stacji (dawnej stacji granicznej pomiędzy zaborem pruskim i rosyjskim) miejsce w samym środku aglomeracji kalisko-ostrowskiej.