Kolejny farmaceutyczny gigant włączył się do wyścigu związanego z przejmowaniem słabszych konkurentów. Koncern GlaxoSmithKline uzgodnił warunki zakupu amerykańskiej firmy Stiefel Laboratories. Wartość transakcji wyniesie 2,9 miliarda dolarów, ale może wzrosnąć o kolejne 300 milionów w zależności od dalszych wyników przejmowanej firmy.

Według wydanego przez Glaxo oświadczenia, głównym celem zakupu Stiefel Laboratories jest zyskanie przewagi nad konkurencją w dziedzinie dermatologii. Powstała w wyniku fuzji jednostka koncernu zajmująca się dermatologią będzie miała 8 procent udziału w światowym rynku leków na choroby skóry na receptę i wpływy ze sprzedaży w wysokości 1,5 miliarda dolarów.

„To uczyni ich numerem 1 w dermatologii.” – komentuje analityk Royal Bank of Scotland Michael Leacock. „To niewielka umowa – o wartości zaledwie 3 procent wpływów ze sprzedaży Glaxo – ale o dużej wartości w związku z realizacją strategicznych celów. To mocny ruch w dobrym kierunku.”.

Glaxo jest kolejną firmą farmaceutyczną wykorzystującą kryzys gospodarczy na umocnienie swojej pozycji rynkowej. 26 stycznia tego roku uzgodnione zostały warunki przejęcia Wyetha przez Pfizera za 68 miliardów dolarów, a 9 marca ogłoszono, że Merck przejmie Schering-Plough za 41,1 miliarda USD. Również w marcu zatwierdzona została umowa sprzedaży amerykańskiej firmy biotechnologicznej Genentech szwajcarskiemu koncernowi Roche.