Komisja Europejska podejrzewa, że linie lotnicze łamią prawo. Chce więc sprawdzić, czy działają one przeciw prawu antymonopolowemu Unii. W poniedziałek Bruksela rozpoczęła dwa dochodzenia antymonopolowe przeciw niektórym członkom sojuszów lotniczych Star Alliance i Oneworld, podejrzewając, że ich porozumienia o ruchu transatlantyckim mogą łamać przepisy UE.

Air Canada, Continental, Lufthansa z sojuszu Star Alliance oraz American Airlines, British Airlines i Iberia z Oneworld planują wspólne loty na niektórych trasach z Europy do Ameryki Północnej. W tym celu linie zamierzają skoordynować działania handlowe, marketingowe i operacyjne na najważniejszych szlakach, a w przyszłości zamierzają uruchomić nawet osobne spółki. Bruksela obawia się, że może to prowadzić do ograniczenia konkurencji, która uderzy w konsumentów lub inne firmy.

"Kwestionowany poziom współpracy wydaje się dużo szerszy niż zwyczajna współpraca między tymi liniami i innymi członkami Star Alliance i Oneworld" - poinformowała wczoraj Komisja Europejska. Jonathan Todd, rzecznik Komisji Europejskiej, dodał, że to nie jest rutynowe śledztwo, bo Komisja opiera dochodzenie raczej na obserwacji. Przypomniał, że Komisja wzięła pod lupę trasy atlantyckie już w sierpniu 2008 r., po tym jak American Airlines, British Airways i Iberia zgłosiły chęć wspólnej obsługi niektórych tras atlantyckich.

"Jeżeli Komisja chce dalszego pogorszenia sytuacji linii lotniczych, to zmierza w dobrym kierunku" - komentuje Howard Wheeldon z firmy doradczej BGC Partners. Przypomina, że przewoźnicy mocno cierpią przez spadek ruchu lotniczego, dlatego dążą do zmniejszenia kosztów. Według Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w tym roku przewoźnicy stracą około 4,7 mld dol.

Reklama

Jednak sami zainteresowani są spokojni o losy postępowania. Wczoraj swoich akcjonariuszy uspokajali zarówno British Airways, jak też Lufthansa. Obie firmy uważają, że śledztwo jest standardową częścią dochodzenia antymonopolowego, które w żaden sposób nie zagraża ich planom. "Kontynuujemy nasze działania w kierunku joint ventures, które sfinalizujemy jak najszybciej będzie to możliwe" - powiedział Boris Ogursky, rzecznik prasowy Lufthansy. Tym bardziej że zgodę na wspólną ofertę Continentala i Lufthansy już wyraził amerykański regulator rynku lotniczego. 7 kwietnia zaaprobował on planowaną przez obydwu przewoźników wspólną politykę cenową i marketingową na wybranych trasach z Europy do Ameryki.

Star Alliance to funkcjonujący od ponad 12 lat sojusz grupujący 21 dużych i 3 regionalnych przewoźników lotniczych. Jego liderem jest niemiecka Lufthansa. Od 2003 roku jej członkiem jest także LOT. Natomiast do Oneworld, który działa od 10 lat, należy 10 przewoźników. Najważniejsi przewoźnicy sojuszu to: British Airways, American Airlines i Cathay Pacific.

Więcej w dzienniku.pl