Czekanie na prezydenta

Wystąpienie Obamy przewidziano w południe (18 czasu polskiego).

Wczoraj Obama mówił, że byłoby to bardzo szybkie ogłoszenie bankructwa, po którym firma mogłaby nadal działać i zająć dobrą pozycję na rynku w przyszłości. Dodał, że nie sądzi, by subsydia dla koncernów samochodowych były konieczne, natomiast pomoc w restrukturyzacji teraz, kiedy załamała się sprzedaż, jest "realistyczna".

Według źródeł Bloomberga, najlepsze aktywa Chryslera zostałyby sprzedane nowej firmie, której struktura właścicielska byłaby podobna do rozważanej w pozasądowym porozumieniu między Chryslerem i Fiatem.

CEO Chryslera Robert Nardelli poinformował pracowników, że firma oczekuje, że dziś rząd Obamy poinformuje, czy Chrysler spełnia wymogi, by doszło do porozumienia z Fiatem.

Reklama

Kanada pomoże Chryslerowi

Rząd federalny Kanady i rząd prowincji Ontario są skłonne przekazać finansowanie na dalszą produkcję samochodów przez Chryslera - podał w czwartek kanadyjski Globe and Mail. Pieniądze mają pomóc Chryslerowi w okresie, gdy po zapowiedzianym już bankructwie będzie pod ochroną sądu przed wierzycielami.

Jednak, jak wskazuje ukazujący się w Toronto (Ontario) dziennik, finansowanie Chryslera zależy od zawarcia porozumienia o strategicznym partnerstwie z Fiatem.

Chrysler zatrudnia w Kanadzie ponad 9 tys. osób. Pieniądze od kanadyjskiego rządu mają zabezpieczyć utrzymanie działalności Chryslera w Kanadzie, także po ogłoszeniu bankructwa. Premier Kanady Stephen Harper i premier prowincji Ontario Dalton McGuinty mają w czwartek po południu ogłosić specjalny komunikat. Charakteru i treści tego komunikatu na razie nie sprecyzowano.

Według źródeł Globe and Mail, pomoc dla Chryslera na utrzymanie działalności po ogłoszeniu bankructwa ma wynieść ok. 15 mld dol. Z tego 3 mld dolarów mają przekazać rząd Kanady i rząd prowincji Ontario. Udziały rządów amerykańskiego i kanadyjskiego w Chryslerze mają wynieść 10 proc. (2 proc. - dla rządów federalnego i prowincjonalnego w Kanadzie).

Włoski dziennik Corriere della Sera, przypomina AFP, napisał, że porozumienie między Chryslerem a Fiatem już podpisano. Globe and Mail pisze natomiast, że porozumienie jest gotowe na "90 proc.". 30 kwietnia to ostateczna data przekazania przez amerykański koncern rządom amerykańskiemu i kanadyjskiemu planu restrukturyzacji, zakładającego porozumienie z Fiatem przez amerykański koncern.