Na konferencji "Potęga prasy papierowej" w Barcelonie szef WAN i prezes irlandzkiej organizacji "Independent News and Media" Gavin O'Reilly napiętnował "błąd popełniany przez komentatorów mediów", którzy regularnie wieszczą "śmierć" dzienników. "Wydaje się, że przepowiadanie śmierci dzienników urosło do skali nowego sportu" - powiedział. Przypomniał, że codziennie jakiś dziennik czyta 1,9 mld ludzi. W swoim wystąpieniu O'Reilly opierał się na danych z dorocznego raportu WAN, który ma się ukazać w przyszłym miesiącu.

Mówią one, że sektor prasy papierowej nadal rośnie: sprzedaż dzienników w 2008 roku wzrosła na świecie o 1,3 proc.; codzienna sprzedaż sięgała 540 mln egzemplarzy; w przypadku gazet z darmowymi dodatkami odnotowano wzrost sprzedaży o 1,6 proc. w 2008 roku, a 13-procentowy w skali pięciu lat. Żywo rozwija się darmowa prasa w Europie: 23 procent codziennych gazet w Europie było darmowych.

Statystyki wskazują jednak, że podczas gdy wzrost ten następuje w Afryce, Ameryce Łacińskiej i w Azji, zwłaszcza w Indiach i Chinach, trwa spadek sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i Europie. Według szefa WAN papierowa prasa pozostaje jednak "potężnym wehikułem" reklamy. Choć dochody z niej w 2008 roku spadły o 5 procent, nadal 37 procent zysków z publikowania reklam na świecie trafia do mediów papierowych.

Chociaż za spadek nakładów rutynowo wini się internet, fakty wskazują na znacznie bardziej złożony obraz sytuacji - podkreślał O'Reilly. Zwrócił uwagę, że nie należy "czegoś tak złożonego, jak konsumpcja mediów" sprowadzać do nadmiernie uproszczonego przeciwstawienia formy drukowanej postaci online. Przecież - jego zdaniem - "konsument jest zdolny do wielozadaniowości; jest on w stanie odbierać media w różnej postaci i wcale nie koniecznie online".

Reklama

Liczni właściciele mediów, m.in. Rupert Murdoch (News International), wyrażali chęć doprowadzenia do pobierania opłat za informacje ukazujące się na ekranie i krytykowali bezpłatne rozpowszechnianie ich poprzez wyszukiwarki, takie jak Google. Konferencja w Barcelonie przyciągnęła setki wydawców z 50 krajów, którzy zastanawiają się nad biznesowymi strategiami na przyszłość.