Takie wieści przynoszą eksperci CR Media Consulting w opublikowanym właśnie Ad.Media Raporcie na temat sytuacji na rynku reklamy w II kwartale. Według nich, firmy obcięły w tym czasie swoje budżety reklamowe aż o 20,6 proc. w stosunku do wydatków z tego samego okresu roku ubiegłego. To znacznie gorszy wynik niż w I kwartale, w którym wydatki promocyjne skurczyły się, ale o 11 proc.

W całym I półroczu natomiast nakłady na reklamę w mediach były mniejsze o 16,6 proc.

— Drugi kwartał przyniósł nienotowany dotychczas na polskim rynku jednorazowy spadek wartości rynku reklamy. Bardzo dynamiczny przebieg obecnego kryzysu daje nadzieję, że po burzy szybko nadejdzie spokój. Oczekujemy, że IV kwartał przyniesie istotne ograniczenie tendencji spadkowej. Wzrostów wartości rynku spodziewałbym się jednak nie wcześniej niż w ostatnim kwartale przyszłego roku – mówi Maciej Chodorowski, autor Ad.media Raportu.

Największe ubytki reklam ma prasa

Reklama

Najbardziej ucierpieli w II kwartale wydawcy prasy, w tym dzienników ogólnopolskich. Zdaniem analityków CR Media Consulting, ich wpływy skurczyły się w II kwartale aż o 27,2 proc. Spadek w całym I półroczu to natomiast 23,7 proc. Ale media elektroniczne — telewizja i radio — też nie oparły się kryzysowi. W stacjach telewizyjnych reklamodawcy ograniczyli wydatki o 19,2 proc., a w stacjach radiowych — o 22,4 proc.

Zgroza - internet też traci!

Najbardziej zaskakujące są jednak szacunki ekspertów CR Media Consulting na temat internetu. Ich zdaniem, w drugim półroczu wydatki w tym medium spadły. Przyczyną są mniejsze wydatki na reklamę graficzną — według CR Media Consulting skurczyły się o 6,9 proc. Mimo więc że w I kwartale internet jeszcze rósł, w całym I półroczu jego przychody spadły o 2,1 proc.

Drugie półrocze ma być jeszcze gorsze

Jak zachowa się rynek w drugim półroczu? Na pewno trudno liczyć na poprawę koniunktury. Eksperci CR Media Consulting nie mają złudzeń — ich zdaniem należy spodziewać się, że nakłady reklamodawców na reklamę będą w sumie o 14,7 proc. Podobne zdanie mają szefowie spółek medialnych — TVN i Agory — które ogłosiły właśnie wyniki za II kwartał. Zdaniem Grupy TVN, w II kwartale wydatki na reklamę spadły o 18 proc., a w lipcu i sierpniu należy spodziewać się 10 proc. spadków.

— Wyprzedaż czasu reklamowego w II kwartale w 99,5 proc. może sygnalizować poprawę na rynku reklamy. Ale nadal przewidywalność rynku jest ograniczona — mówiła Karen Burgess, członek zarządu Grupy TVN ds. finansowych podczas ogłoszenia wyników za II kwartał. — Nie widać na razie odbicia. Sytuacja zmienia się dynamicznie i nie sposób przewidzieć ile z zapowiedzianych na jesień kampanii reklamowych rzeczywiście się odbędzie — podkreślił Piotr Niemczycki, prezes Agory, wydawcy m.in. Gazety Wyborczej.