Zbigniew Benbenek, udziałowiec Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych, do których należy tabloid Super Express, ujawnił w rozmowie z DGP, że w najbliższych dniach zaproponuje wspólną sprzedaż reklam wydawcy konkurencyjnego tabloidu Fakt koncernowi Axel Springer Polska.
– Proponowaliśmy już taką współpracę w przeszłości, ale została odrzucona. Mam nadzieję, że teraz będzie inaczej. W sytuacji recesji na rynku prasy każdy sojusz pozwalający na lepszą konkurencję z telewizjami jest na wagę złota. Także potencjalny sojusz z Faktem – tłumaczy Zbigniew Benbenek.
Nawet jeśli do niej nie dojdzie, na rynku pojawiło się już i jeszcze może się pojawić wiele innych sojuszy wydawców. Wydawca Super Expressu zaledwie kilka dni temu ogłosił też sojusz z Agorą, wydawcą Gazety Wyborczej i Metra. Własne pakiety tworzy też Polskapresse, wydawca dziennika Polska, oraz Axel Springer Polska. Z jednego z pakietów tego wydawcy, skierowanego do reklamodawców na rynkach lokalnych, korzysta też Dziennik Gazeta Prawna.
Wszyscy wydawcy szukają sposobów na zdobycie reklam na pogrążonym w recesji rynku. Cięcia wydatków w dziennikach w I półroczu – według CR Media Consulting – sięgnęły aż 23,7 proc.
Reklama
Rafał Oracz, dyrektor zarządzający CR Media Consulting, tłumaczy wysyp pakietów m.in. pozytywnymi zmianami wprowadzonymi przez PBC. Ale na końcu zawsze liczą się efekty, których nie dostrzega w potencjalnym partnerstwie Faktu i Super Expressu, bo nie wiadomo, przeciwko komu taki sojusz miałby być wymierzony.
– Możliwość porównania z ofertą konkurencji to warunek podstawowy takich pakietów. Nie bardzo wiadomo, jaka miałaby być korzyść z takiego rozwiązania – mówi Rafał Oracz.
Dodaje, że wydawcom trudno będzie konkurować z telewizjami, stawiając na zasięg.
– Nie bardzo to ma sens, bo nie ma bazy porównawczej do takich zestawień i prasa w oparciu o aktualny standard danych raczej takich porównań powinna unikać. Siłą prasy w tej walce może być tylko kontekst i selektywność dotarcia (niski koszt dla węższych grup celowych) – tłumaczy Rafał Oracz.