W zeszłym roku Chiny ukończyły dwie linie szybkiej kolei między Wuhan a Kantonem (Guangzhou) i Zhengzhou a Xi'an. Pociągi jeżdżą na nich z prędkością operacyjną 350 km na godzinę. Wcześniej szybka kolej łączyła kilka z największych miast, w tym Pekin z Tiencinem, Shijiazhuang i Taiyuan, Qingdao i Jinan, oraz Hefei z Wuhan i Nankinem.

W najbliższych latach ukończone zostaną kolejne połączenia, w tym linia Pekin - Szanghaj o długości 1 318 km. Jej budowę rozpoczęto w kwietniu 2008 roku, a gotowa powinna być za około pięć lat. Umożliwi ona skrócenie czasu podróży na tej trasie z około 12 godzin do pięciu.

W sobotę, kiedy rozpoczął się według księżycowego kalendarza chiński nowy rok, a na kolejach związany z tradycyjnymi noworocznymi odwiedzinami szczyt pasażerski, w Kantonie na południu Chin oddano do użytku największy w Azji dworzec kolejowy.

W końcu 2009 roku łączna długość chińskich linii kolejowych przekroczyła 86 tys. km, dzięki czemu Chiny stały się drugim pod tym względem krajem po USA. W zeszłym roku liczba pasażerów kolei osiągnęła w Chinach 1,53 miliarda, a łączna wielkość kolejowych przewozów towarowych - 3,32 mld ton.

Reklama

Inwestycje w kolej wzrosły w 2009 roku o 80 procent do 600 mld juanów (88 mld dolarów). Rząd planuje rekordowe wydatki wynoszące 823,5 mld juanów (120,5 mld dolarów) w 2010 roku, aby zwiększyć długość linii kolejowych do 90 tysięcy km do końca tego roku.