– Czeski kodeks handlowy przewiduje pięć podstawowych form osób prawnych: ogólne partnerstwo handlowe (v.o.s.), ograniczone partnerstwo (k.s.), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (s.r.o.), spółka kapitałowa (akcyjna a.s.), i kooperatywa (družstvo) – wylicza dr Erwin Hanslik partner zarządzający kancelarią e|n|w|c w Pradze i Brnie. – Wszystkie one podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru handlowego.

Kupić czy wynająć

Zagraniczne osoby fizyczne, z wyłączeniem obywateli UE posiadających pozwolenie na pobyt, są ograniczone w swobodnym nabywaniu gruntów lub budynków na terytorium Czech – tłumaczy dr Hanslik.
Istnieje jednak możliwość nabycia nieruchomości przez osoby prawne. Zagraniczne osoby prawne są uprawnione do nabywania nieruchomości bezpośrednio np. poprzez oddział zarejestrowany w rejestrze handlowym.
Reklama
Podatek od transakcji kupna/sprzedaży nieruchomości wynosi 3 proc. i uiszczany jest przez sprzedawcę. Właściciel ma obowiązek uiszczenia rocznego podatku od posiadania nieruchomości.
Jeśli przedsiębiorca woli wynajmować nieruchomość, powinien wiedzieć, że okres wypowiedzenia umowy najmu w przypadku pomieszczeń biurowych i całych budynków wynosi 3 miesiące. W przypadku użytków rolnych i lasów – 12 miesięcy.

Cztery tygodnie urlopu

W Czechach płaca minimalna ma sześć stopni, które mają zastosowanie w zależności od rodzaju uzgodnionej pracy.
Płaca minimalna pierwszego stopnia wynosi 8 tys. koron, zaś płaca minimalna najwyższego, ósmego stopnia wynosi 16,1 tys. koron brutto miesięcznie.
Podczas zatrudniania pracowników należy zwrócić uwagę na fakt, że okres próbny może być ustalony maksymalnie na trzy miesiące. Warto też pamiętać, że umowa na czas określony może być zawarta lub przedłużona maksymalnie na dwa lata.
Maksymalny tygodniowy czas pracy wynosi 40 godzin. Pracownikom nie wolno pracować dłużej niż 8 godzin ponadnormatywnych tygodniowo, w tym maksymalnie 150 godzin w ciągu roku. Za prace w godzinach nadliczbowych pracownikowi przysługuje dodatkowe 25 proc. wynagrodzenia. Nadgodziny mogą być również zamienione na dodatkowy czas wolny od pracy.
Minimalny płatny urlop wynosi cztery tygodnie. Okres wypowiedzenia w Czechach to aż 2 miesiące – tłumaczy dr Hanslik.
Rozwiązania są zasadniczo podobne do polskich. Inaczej jednak wyglądają okresy wypowiedzenia w Polsce, które co do zasady uzależnione są od stażu pracy u danego pracodawcy – mówi mec. Stobiecka, partner zarządzający kancelarią e|n|w|c w Warszawie. Poza obowiązkiem zapłaty wynagrodzenia brutto pracodawca ma obowiązek uiszczenie składek na ubezpieczenie socjalne w wysokości łącznej 34 proc. kwoty brutto.

15 proc. dla fiskusa

Wszelka aktywność w formie spółek jako osób prawnych podlega podatkowi od osób prawnych w wysokości 19 proc. Zagraniczne osoby prawne nieposiadające siedziby w Czechach podlegają podatkowi od źródeł dochodów w wysokości 15 proc. obejmującym dochody krajowe, dywidendy i udziały w zysku. Podatek dochodowy wynosi 15 proc. Normalna stawka podatku obrotowego wynosi 20 proc., zaś obniżona stawka podatkowa (na przykład dla podstawowych produktów żywnościowych) – 10 proc.
– System podatkowy zależy w pierwszej kolejności od miejsca stałego pobytu. Przebywający na stałe na terenie Czech podlegają obowiązkowi podatkowemu od całego uzyskiwanego dochodu, natomiast osoby nie posiadające stałego pobytu podlegają tylko podatkowi dochodowemu zgodnie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania – mówi dr. Hanslik. – Rejestracja dla celów podatku VAT jest obowiązkowa dla wszystkich rodzajów działalności gospodarczej, w których obrót przekracza 1 mln koron w kolejnych 12 miesiącach.