„Nie ma nic dziwnego w tym, że marki znikają. Niezwykłe jest to, że niektóre duże marki zmartwychwstały” – czytamy na portalu dailyfinance.com, z którego pochodzi poniższa lista odrodzonych marek. To opracowane z amerykańskiej perspektywy zestawienie obejmuje spółki o co najmniej dwudziestoletniej historii.

LEGO działa od 1932 r. i przez dziesięciolecia firma była wiodącym producentem zabawek. Jednak kilka lat temu, z zadłużeniem wielkości 1 miliarda dolarów znalazła się na krawędzi bankructwa. Za sprawą rosnącej popularności zabawek elektronicznych sprzedaż LEGO spadła w dwa lata o 40 proc.

Firma zredukowała zatrudnienie o tysiąc osób i o połowę zmniejszyła liczbę rodzajów produkowanych klocków. LEGO pomogła również recesja, gdyż klocki (ze względu na niższą cenę) znów stały się konkurencyjne na rynku zabawek. W pierwszej połowie 2011 r. wartość sprzedaży LEGO wzrosła o 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Dziś firma jest czwartym co do wielkości producentem zabawek na świecie.

>>> Czytaj też: Frugo wróciło. Na początek cztery smaki, piąty nadchodzi

Reklama

Marvel to jeden z najbardziej rozpoznawalnych producentów komiksów na świecie. Swoją salwę zawdzięcza m.in. takim postaciom jak Spider-Man X-Men i Hulk. Jednak w połowie lat 90. XX w. jego sytuacja była bardzo trudna. Ze względu na spadek sprzedaży komiksów w 1996 r. spółka złożyła wniosek o ogłoszenie bankructwa.

Marvel odbił się od dna dzięki produkcjom kinowym. W 2000 r. na ekrany trafił film X-Men, który zebrał na świecie prawie 300 mln dolarów. Dwa lata później odbyła się premiera pierwszego filmu o Spider-Manie. W 2009 r. Disney kupił Marvel Entertainment za 4 miliardy dolarów.

>>> Polecamy: Oto najbardziej wartościowe marki na polskim rynku

Old Spice powstał w 1938 r. i do lat 70. XX w. udało mu się osiągnąć wielka popularność. Jednak dwadzieścia lat później marka coraz bardziej kojarzyła się ze starzejącą się grupą klientów.

W 2000 r. spółka wypuściła linię Old Spice Red Zone zmieniła swoje podejście do kampanii reklamowych. Skoncentrowała się na młodszym pokoleniu. Internetowa reklama Old Spice’a rozprzestrzeniła się po sieci dzięki mechanizmowi wirusowemu, a marka zyskała pozycję lidera na rynku produktów do mycia ciała.

Pod koniec lat osiemdziesiątych Apple był pionierskim producentem komputerów osobistych. Po odejściu Steve’a Jobsa w 1985 r. spółka radziła sobie dobrze przez kilka lat, jednak w połowie lat 90. XX w. wyniki były bardzo słabe.

Po powrocie Jobsa w 1997 r. i 150 milionach inwestycji od Microsoftu Apple wrócił do gry i zaczął kreować trendy w branży IT. iPod, iPad i iPhone to obecnie obiekty pożądania milionów ludzi na całym swiecie.

>>> Czytaj też: Steve Jobs - wizjoner, który zrewolucjonizował naszą kulturę i biznes

Nintendo rządziło rynkiem konsoli gier od końca lat 80. XX w. przez całą następną dekadę. Gameboy, Nintendo Entertainment System i Super Nintendo zapewniały japońskiej firmie dominację. Jednak produkt kolejnej generacji Nintendo 64, przegrał na rynku z pierwszą wersja Sony PlayStation. Jeszcze gorzej poradził sobie Nintendo GameCube, wyprzedzony przez Xboxa i PlayStation 2.

Nintendo zdeklasowało konkurencję wypuszczając na rynek konsolę Wii. Głowna przyczyna sukcesu nowej konsoli, była łatwość w obsłudze i duża interaktywność. Wii było reklamowane jako produkt dla rodzin z dziećmi, co pozwoliło na znaczne poszerzenie grona odbiorców. Do dziś sprzedano ponad 86 mln urządzeń.

Volkswagen jest obecny na rynku amerykańskim od 1949 r., jednak popularność zdobył dopiero w latach 70. XX w. Był pierwszym od lat 20. XX w. zagranicznym producentem samochodów, który otworzył fabrykę w USA. Później ze względu na błędy w zarządzaniu sprzedaż zaczęła spadać, a na początku lat dziewięćdziesiątych VW rozważał nawet wycofanie się z Ameryki.

Odrodzenie zapoczątkowała premiera nowej wersji Garbusa z 1998 r. W 2000 r. spółka ogłosiła najlepszy miesięczny wynik sprzedaży od 26 lat. W 2010 r. Volkswagen sprzedał w Stanach ponad ćwierć miliona samochodów. To najlepszy wynik od 2003 r.

ikona lupy />
Lego, fot. Vladimir Weiss/Bloomberg / Bloomberg / Vladimir Weiss
ikona lupy />
Koszulka ze Spider-Manem, postacią stworzoną przez Marvel, fot.Jonathan Alcorn/Bloomberg / Bloomberg
ikona lupy />
Old Spice, fot. Daniel Acker/Bloomberg / Bloomberg / DANIEL ACKER
ikona lupy />
Apple, fot. Matthew Lloyd/Bloomberg / Bloomberg
ikona lupy />
WiiU od Ni, fot. Jonathan Alcorn/Bloomberg / Bloomberg / Jonathan Alcorn
ikona lupy />
Logo Volkswagena, fot. Jason Alden/Bloomberg / Bloomberg / Jason Alden