Jak powiedział w czwartek na konferencji prasowej we Wrocławiu dyrektor projektu Józef Gąsior, dzięki modernizacji linii zwiększy się prędkość pociągów na tym odcinku ze 140 km/h do 160 km/h. "Dzięki temu czas podróży z Wrocławia do Poznania skróci się od 7 do 20 minut"- mówił Gąsior.

Projekt modernizacji dolnośląskiego odcinka linii E 59 rozpoczął się w 2009 r. W ciągu pierwszy dwóch lat zakończono prace na ośmiokilometrowym odcinku Skokowa - Żmigród. Gotowy jest również jeden tor z Pręgowa do Obornik Śląskich oraz z Obornik Śląskich do Skokowej. Do końca maja potrwa modernizacja toru nr 2 z Pręgowa do Obornik oraz toru nr 2 na odcinku Żmigród-Korzeńsko.

Prace na całym odcinku zakładają budowę, modernizację lub naprawę 113 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów, przepustów oraz ekoduktów, czyli przejść dla zwierząt. W ramach projektu zostanie również m.in. wyremontowanych pięć stacji i osiem przystanków osobowych. Planuje się także budowę lub remont dziewięciu przejść dla pieszych.

Gąsior poinformował, że prace budowlane na modernizowanej linii zostaną wstrzymane na czas turnieju Euro 2012 i wznowione tuż po jego zakończeniu.

Reklama

Modernizacja odcinka z Wrocławia do Rawicza ma się ostatecznie zakończyć w 2014 r., a całkowity koszt projektu zamknąć w kwocie ponad 1,5 mld zł.

Linia kolejowa E 59 (Świnoujście-Szczecin-Poznań-Wrocław-Chałupki) stanowi fragment międzynarodowego ciągu transportowego Malmo-Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. To najkrótsze połączenie kolejowe Skandynawii z Europą Środkową i Bałkanami.

Projekt modernizacji linii realizują PKP Polskie Linie Kolejowe przy wsparciu środków z Funduszu Spójności.