„Własna firma to nie bajka” – mówi głos w najnowszej kampanii reklamowej Orange, w której operator promuje usługi dla małych i średnich firm. W rzeczywistości można jednak powiedzieć, że reklama kłamie – jeśli prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad wyborem usług telekomunikacyjnych, mobilnego internetu czy sprzętu oraz oprogramowania IT, obecna oferta operatorów to naprawdę bajka – nigdy dotąd za tak niewiele nie można było dostać tak wiele. Operatorzy ruszyli właśnie z nowymi ofertami.

Ostra konkurencja

– Dotychczas operatorzy wykrwawiali się wojną cenową na rynku klientów indywidualnych. Dziś strategia czerwonego oceanu pojawiła się na rynku usług dla firm – przyznaje Mariusz Gaca, prezes PTK Centertel, operatora sieci Orange, który rozpoczął nową rynkową ofensywę. Operator postanowił połączyć w pakietach usługi telekomunikacyjne z informatycznymi i reklamowymi. – Chcemy na nowo zdefiniować czym są usługi dla firm – dodaje Mariusz Gaca.
Nowością jest możliwość kupienia już od 109 zł netto miesięcznie komputera (stacjonarnego lub przenośnego) wraz z odpowiednim oprogramowaniem oraz stałą obsługą informatyka i serwisu technicznego.
Reklama
– Nasze badania pokazały, że dla wielu firm wyposażenie pracowników w nowy sprzęt komputerowy jest wciąż zbyt dużym kosztem. Dlatego wprowadziliśmy ofertę, która pozwala te koszty zmniejszyć – dodaje Gaca.
Dodatkowym wabikiem, który ma przyciągnąć firmy z ich budżetami, jest oferta usług reklamowych – operator daje firmom możliwość pojawienia się (z nazwą i adresem strony internetowej) na jego billboardach, stojących na ulicach miast, a także w reklamach prasowych i internetowych. Z usługi korzysta obecnie 120 przedsiębiorstw w 10 miastach.
W taki sposób Orange Polska zaostrzył właśnie ofertę usług dla firm, o które bije się z Plusem, T-Mobile i Playem.
Konkurenci nie przyglądają się ofensywie Orange z założonymi rękoma. Plus wprowadził właśnie usługę mobilnego internetu z laptopem Acer Aspire 5733 w pakiecie od 8 do 35 GB, w zależności od wybranej taryfy. T-Mobile z kolei ruszył z ofertą laptopów i ultrabooków wraz z możliwością zakupu pakietu antywirusowego Norton 360, którego licencja pozwala na wykorzystywanie oprogramowania na trzech urządzeniach.
Operatorzy widzą w segmencie małych i średnich firm ogromny potencjał. Jak wynika z danych Orange, 93,9 proc. firm ma internet, 89,2 proc. korzysta z telefonów komórkowych, a 76,9 proc. – z poczty elektronicznej. Jednak, gdy chodzi o bardziej zaawansowane wykorzystanie internetu do prowadzenia biznesu, wciąż wygląda to słabo – zaledwie 21,9 proc. sprzedaje przez internet, a 64,3 proc. ma jakąkolwiek stronę internetową. Laptopy stanowią w firmach wciąż zaledwie 30 proc. używanych komputerów.

Bez limitów

Głównym orężem w walce o budżety telekomunikacyjne przedsiębiorstw są oczywiście klasyczne usługi telekomunikacyjne. Najnowszą bronią Plusa, Orange, T-Mobile i Playa są oferty nielimitowanych rozmów do wszystkich sieci komórkowych i stacjonarnych, których cena zaczyna się od 65 zł netto (79,95 zł z VAT) . Do tego dochodzi też oferta mobilnego internetu i smartfona.
– To oferta głównie dla klientów, którzy płacą obecnie rachunki od 200 do 400 zł miesięcznie. Teraz mogą na zawsze znacząco obniżyć koszty do 65 zł miesięcznie.
Oprócz tego operatorzy rozbudowują swoje oferty o dodatkowe opcje – w minionym tygodniu T-Mobile wprowadził na przykład usługę Pakiet dla Biznesu, który pozwala przedsiębiorcom na negocjowanie warunków oferty. Operator oferuje sześć różnych pakietów wartościowych, które mogą zostać wykorzystane na rozmowy krajowe i międzynarodowe, SMS-y, MMS-y oraz inne usługi. Podpisując umowę, przedsiębiorca może negocjować o ile procent chce powiększyć dostępną kwotę na usługi oraz ile przy wybranej ofercie będzie kosztował go nowy smartfon. Dodatkowo istnieje możliwość powiększenia istniejących pakietów o 25, 50 a nawet 75 proc.
Sama oferta bez limitów nie jest jednak dla sieci komórkowych żyłą złota. Skoro firma może zmniejszyć dziś rachunek z 400 zł do 79 zł i rozmawiać więcej, operatorom nie zapewni to wysokiej rentowności. Dlatego starają się przekonać klienta do dodatkowych usług.
– Walka toczy się o część budżetu na usługi informatyczne firm – powiedział DGP Mariusz Malec, dyrektor zarządzający ds. rynku biznesowego w Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatorze marki T-Mobile.

Usługi dodatkowe

W ofertach sieci komórkowych przedsiębiorcy mogą znaleźć więc usługi zintegrowanej komunikacji dostępne dzięki takim narzędziom jak wirtualna centrala telefoniczna. Pozwala na przykład na automatyczne przekierowywanie telefonów klienta na numery stacjonarne lub komórkowe pracowników, a także integruje komunikację wewnątrz firmy. Gdy przełożony chce zadzwonić do pracownika, nie musi zastanawiać się, czy powinien go łapać pod telefonem stacjonarnym, czy komórkowym – system sam łączy go z tym numerem, pod którym w danym momencie dostępny jest pracownik. Taką ofertę mają dziś Orange, T-Mobile, Plus i Play. Inny pomysł to usługi hostingowe, czyli możliwość wynajęcia serwera i tworzenia własnych stron internetowych, by prowadzić biznes w internecie. Są to np. Twoja strona www oraz Twój sklep internetowy, oferowana przez Plusa we współpracy z firmą hostingową Home.pl. Same usługi hostingowe kosztują u operatora 10 zł netto miesięcznie, a aplikacja do prowadzenia sklepu internetowego 49 zł netto. Podobne usługi ma też Orange.
Operatorzy nie ujawniają szczegółów, ale jak wynika z szacunków analityków, klienci biznesowi przynoszą im znaczącą część przychodów. A ponieważ firmy szukają okazji, by optymalizować swoją działalność, składające się z coraz większej liczby usług pakiety operatorów mogą zapewnić im dodatkowe przychody. Orange szacuje, że w ciągu 3–4 lat oferta IT odpowiadać będzie za ok. 10 proc. przychodów w segmencie biznesowym.