"W dwóch pierwszych miesiącach 2012 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego była niższa niż rok wcześniej. Okres spadków trwa od grudnia 2011 r." - czytamy w raporcie AutomotiveSuppliers.pl. Według raportu, o spadku w pierwszej kolejności zadecydowały wyniki eksportu samochodów osobowych i towarowo-osobowych. Ich kilkunastoprocentowy spadek, przy wzroście wartości części i akcesoriów, spowodowały, że to właśnie ta ostatnia grupa produktów motoryzacyjnych stała się najważniejsza w eksporcie.

"Tendencja wzrostowa w eksporcie części i komponentów to w dużej mierze zasługa dostawców, współpracujących z klientami z Niemiec, Czech i Wlk. Brytanii. Warto podkreślić, że w ciągu 12 miesięcy udział rynku niemieckiego wzrósł z 38,5 proc. do 41,05 proc." - czytamy dalej.

Według AutomotiveSuppliers.pl, opierając się na znanych już wynikach europejskim rynku motoryzacyjnym (marzec-maj 2012) można przyjąć, że kolejnych miesiącach br. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski, będzie nadal spadać. Mniejsza niż przed rokiem liczba rejestrowanych nowych aut na większości rynków UE to jedna z przyczyn. "W kolejnych miesiącach należy także założyć, że dynamika eksportu części będzie na niższym poziomie niż w styczniu i lutym. Istotne w tym przypadku będą wyniki produkcji aut w niemieckich fabrykach (np. w kwietniu odnotowano 10-procentowy spadek produkcji).

Pomimo tego części i akcesoria powinny być nadal główną grupą produktów motoryzacyjnych, które trafiają do rynki zagraniczne. W całym 2012 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego spadnie do poziomu około 17,3-17,8 mld euro" - podsumowuje firma.

Reklama