Udostępniają je 42,8 proc. swoich pracowników, co oznacza – przekładając to na konkretne liczby – że 6,7 mln z nas ma na biurku monitor, mysz i klawiaturę.
Inna optymistyczna informacja jest taka, że – jak wynika z najnowszego raportu GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” – aż 93,2 proc. wszystkich przedsiębiorstw ma dostęp do internetu, a w przypadku 81,9 proc. z nich jest on szerokopasmowy.
Na tym niestety dobre informacje się kończą. Bo o ile prawie wszystkie firmy mają komputery i internet, to niewiele z nich wykorzystuje je w celach reklamowych, marketingowych czy do zwykłego kontaktu z klientem. Innymi słowy – korzystamy z nich, ale ich nie wykorzystujemy tak, jak powinniśmy.
Najlepiej wypadają pod tym względem przedsiębiorstwa związane z finansami, ubezpieczeniami oraz z obsługą rynku nieruchomości. W ich przypadku internet aktywnie wykorzystują prawie wszyscy pracownicy – ponad 98 proc. W innych branżach odsetek ten jest dużo niższy, szczególnie jeżeli chodzi o małe i średnie przedsiębiorstwa. Wiele z nich nie ma świadomości, że globalną sieć można wykorzystywać zarówno do promocji, pozyskiwania nowych, jak i dbania o dotychczasowych klientów.
Reklama
Portal Firmy.net (internetowy katalog firm) przebadał 1627 przedsiębiorstw z sektora MSP. 20 proc. z nich nie ma żadnej wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem działań promocyjnych online. – Kolejne 13 proc. nie robi tego z braku czasu – mówi Michał Kurczycki z firmy NNV AG, która jest właścicielem portalu Firmy.net.
Największym problemem działalności w sieci są – zdaniem samych firm – finanse. Dla 53 proc. z nich to właśnie koszty reklamy, strony internetowej, pozycjonowania w wyszukiwarce czy działań w mediach społecznościowych są głównym powodem rezygnacji z promocji w sieci.
Przedsiębiorcy są też mało świadomi korzyści, jakie ona ze sobą niesie – tylko jedna trzecia z nich za największą zaletę reklamy w internecie uznaje dostęp do nowych klientów i zwiększenie widoczności marki. W dodatku zaledwie 3 proc. firm wykorzystuje internet jako środek komunikacji z obecnymi klientami. Jeżeli już polskie firmy z sektora MSP decydują się na działania w sieci, to najczęściej poprzestają na opłaceniu usługi pozycjonowania w wyszukiwarce i wykupienia ogłoszenia na branżowych portalach.
Za to niespodziewanie dużo małych przedsiębiorców próbuje – zazwyczaj na własną rękę – promować się i komunikować z klientami w mediach społecznościowych, czyli głównie na Facebooku. Firmowe fanpage’e zaczynają zastępować strony internetowe, bo są łatwiejsze w założeniu i prowadzeniu niż strony WWW. Do niedawna też były całkiem bezpłatne, jednak w ostatnich tygodniach Facebook zaczął wprowadzać od nich opłaty. Na razie są niewielkie, niemniej część MSP już mogą odstraszyć od internetu.