Wyłaniający się z badania obraz nie jest optymistyczny. Wynika z niego, że menedżerowie i ich zespoły odczuwają wzmożoną presję na osiąganie wyśrubowanych wyników. Jeśli chodzi o stojące przed nimi wyzwania są ponurymi realistami i coraz więcej z nich akceptuje nieetyczne biznesowo zachowania, takie jak zawyżanie wyników czy zaniżanie kosztów. Autorzy alarmują również o powszechności zjawisk korupcyjnych w badanych krajach.

Presja na wyniki, korupcja, "upiększanie" wyników - zmory współczesnego biznesu

Niestabilne warunki prowadzenia działalności, słaby wzrost gospodarczy, nieprzyjazne środowisko biznesowe - wszystkie te czynniki wpływają na to, że badane osoby odczuwają dużą presję na osiąganie wyśrubowanych wyników. Polska na tle innych państw znajduje się w okolicach średniej. 57 proc. ankietowanych w naszym kraju spodziewa się w najbliższych 12 miesiącach wzmożonej presji na osiąganie wyników, co jest wynikiem nieco niższym od przeciętnego ( 60 proc.). Krajem, w którym menedżerowie mają najwięcej powodów do stresu jest Irlandia, gdzie nacisków spodziewa się aż 80 proc. zapytanych. Na przeciwnym biegunie znajdują się Turcja (32 proc.), a także państwa bałtyckie (39 proc.).

38 proc. respondentów uważa, że w ich firmie lub branży „upiększa się” osiągane wyniki. Tutaj niestety znajdujemy się powyżej średniej – w naszym kraju tego zdania było 42 proc. zapytanych. Ale to i tak znacznie mniej niż w Nigerii (68 proc.) i Słowenii (66 proc.), które są niechlubnymi liderami w rankingu. Możemy natomiast pozazdrościć Finlandii i Norwegii, gdzie raportowanie zawyżonych wyników podejrzewa odpowiednio 7 i 10 proc. zapytanych.

Reklama

Interesująco prezentują się statystyki dotyczące korupcji. Aż 57 proc. respondentów uważa, że praktyki korupcyjne są w ich kraju powszechne, natomiast zaledwie 26 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że mają one miejsce również w ich branży. Najbardziej samokrytyczni byli ankietowani w Rosji – aż 56 proc. z nich sądzi, że przekupstwo jest powszechne w ich branży. W odniesieniu do całego kraju zgodziło się z tym stwierdzeniem 82 proc. zapytanych. Pod względem korupcji najgorzej środowisko biznesowe w swoim kraju oceniają Słoweńcy (96 proc.) i Kenijczycy (94 proc.) Spośród ankietowanych z Polski 59 proc. jest przekonanych o korupcji w kraju, ale zaledwie 22 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że problem dotyczy ich branży.

Trudne pytania kluczem do sukcesu

Jak zauważają autorzy raportu, niezależnie od tego, czy badane zachowania wynikają z chęci osiągnięcia jak największego zysku w trudnym otoczeniu biznesowym, czy też innych przyczyn, opisane problemy będą stawały się coraz bardziej palącym problemem dla zarządów i menedżerów. Zdaniem ekspertów E&Y niepokojąco wielu z nich zdaje się nie zauważać przypadków naruszania etyki bądź ignoruje je, zadając zbyt mało pytań.

„Jeśli nie zadajesz trudnych pytań, istnieje wysoki stopień ryzyka, że przeoczysz zagrożenia dla swojego biznesu” – pisze w przedmowie do raportu David L. Stulb z firmy Ernst & Young.

Równie ważne jest uświadamianie pracowników jak ważne jest przestrzeganie ustalonych reguł. Eksperci firmy doradczej wskazują, że zarządy nie powinny obawiać się konsekwencji wynikających z etycznego postępowania – nawet, jeżeli prowadzi ono do utraty kontraktu czy osiągnięcia gorszych wyników.

Cały raport firmy Ernst & Young w języku angielskim wraz z metodologią badania znaleźć można tutaj.