Kancelarie prawne - adwokackie, radcowskie i notarialne - nie zawsze wystarczająco dbają o bezpieczeństwo danych swoich klientów.

Dostrzega to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych i planuje wprowadzić kontrole u prawników.

Wojciech Wiewiórowski zaznacza, że otrzymuje sygnały o nieprawidłowościach w przetwarzaniu i przechowaniu informacji dotyczących klientów. Skargi dotyczą danych przechowywanych w tych instytucjach. Chodzi o trzy kategorie informacji: o dane będące tajemnicą adwokacką, zwykłe dane na przykład dotyczące pracowników kancelarii oraz informacje uzyskiwane przez prawników w drodze zbierania informacji o klientach i powierzanych przez nich sprawach.

Wojciech Wiewiórowski zaznacza, że w samym środowisku prawniczym nowe technologie komunikacji powodują wiele niepewności co do bezpieczeństwa danych klientów. Prawnicy nie wiedzą, w jakim zakresie mogą przetwarzać dane dotyczące tajemnicy prawnie chronione, adwokackiej, radcowskiej czy notarialnej, przy pomocy urządzeń mobilnych, z wykorzystaniem internetu, z usług świadczonych "w chmurach" danych - mówi GIODO.

Generalny Inspektor podkreśla, że stosowanie nowych mobilnych urządzeń w codziennej pracy powoduje sporo problemów i wyzwań dla bezpieczeństwa danych. "Powinno być zupełną oczywistością dla kogoś wykonującego zawód, który obejmuje tajemnice prawnie chronione, że dane na komputerach i urządzeniach mobilnych powinny być szyfrowane. Chodzi o to, aby choćby w momencie zgubienia czy kradzieży nie było możliwości dostępu d tych danych. Niestety nie jest to powszechną praktyką" - mówi Wojciech Wiewiórowski.

Reklama

Jak zaznacza GIODO, warto upewnić się, czy informacje, które powierzamy prawnikowi, są odpowiednio chronione. Wojciech Wiewiórowski zaznacza, że planowe kontrole w firmach prawniczych mogą rozpocząć się w przyszłym roku.