Dziennik Gazeta Prawna

  • Do stycznia 2014 r. GDDKiA chce otworzyć 80 km autostrady A430

Za tydzień otwarcie 33 km trasy A4 – dowiedział się DGP. Ale całość trasy do granicy będzie gotowa w 2015 r. >>> Czytaj całość

  • Gminy żyjące na garnuszku państwa, czyli ubóstwo po polsku
Reklama

Z pomocy socjalnej w 2012 r. korzystało ponad 3,2 mln osób. Z tego świadczenia pieniężne otrzymywały 2,4 mln osób. Są takie regiony, gdzie żyją z nich całe miejscowości. >>> Czytaj całość

  • Polskie firmy odzieżowe wracają z Dalekiego Wschodu nad Wisłę. Branża będzie zatrudniać

Zwiększa się produkcja odzieży i obuwia w Polsce. Zakłady zaczynają myśleć o zatrudnianiu dodatkowych pracowników. >>> Czytaj całość

  • Grendowicz: mamy już gotową politykę inwestycyjną

Na liście do sfinansowania przez PIR czeka 36 projektów - 35 w fazie wstępnej analizy i jeden w procesie pogłębionej analizy. Ten ostatni to Lotos Petrobaltic - mówi Mariusz Grendowicz, prezes Polskich inwestycji Rozwojowych. >>> Czytaj całość

Gazeta Wyborcza

  • Mieszkania idą jak woda

Aż 9,6 tys. mieszkań w największych miastach kupili Polacy w III kwartale – to tyle, ile tuż przed kryzysem. Kupują głównie ci, którzy mają spore oszczędności albo żadnych – pisze „GW”.

Tak dobrego wyniku sprzedaży deweloperzy nie mieli od pięciu lat. Katarzyna Kuniewicz z firmy doradczej REAS przyznaje, że takie ożywienia na rynku deweloperskim nie uzasadnia sytuacja nszej gospodarki. Stanisław Kluza, były szef KNF, ostrzega, że jeśli w przyszłości gospodarka wyraźnie nie przyspieszy, ożywienie na rynku nieruchomości może być krótkotrwałe.

  • W Norwegii wszyscy wiedzą, ile zarabiasz

Co roku w październiku urząd podatkowy w Norwegii publikuje w internecie listę nazwisk z informacją, ile kto zarobił, ile odprowadził podatku i jaki ma majątek. Można sprawdzić szefa, sąsiada, chłopaka, burmistrza i pastora – pisze Katarzyna Brejwo w reportażu w „Dużym Formacie”.

- Wypasionym samochodem nikomu tutaj nie zaimponujesz – tłumaczy norweski programista Bjorn Staerk. Takimi jeżdżą nudziarze i grubasy. Jeśli chcesz się pokazać, to kupujesz rower. Dobry. Bo rower oznacza, że poza kasą masz coś jeszcze: energię, zdrowie.

  • Doświadczenie to mit

Młodzi są przekonani, że pracodawcy oczekują od nich przede wszystkim doświadczenia. Tymczasem najnowsze badania pokazują, że jest zupełnie inaczej – pisze gazeta.

Z najnowszego, nieopublikowanego jeszcze raportu „Dwa światy: kompetencje przyszłości 2014”, przygotowanego przez stowarzyszenie na rzecz Akademickich Biur Karier i Instytut Liderów, wynika, że to wcale nie doświadczenie jest najważniejsze punktu widzenia pracodawców. Najważniejsza jest umiejętność pracy w zespole (59 proc.), kreatywność i innowacyjność (52 proc.) oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach (50 proc.). Młodzi zaś myślą, że najważniejsze są: doświadczenie w branży (59 proc.), kreatywność i innowacyjność (53 proc.) oraz radzenie sobie ze stresem (48 proc.).

Puls Biznesu

  • NBP chce bić monety u Brytyjczyków

Narodowy Bank Polski chce zlecić bicie najmniejszych nominałów Brytyjczykom. Nie zgadza się na to Mennica Państwowa - pisze "Puls Biznesu". >>> Czytaj więcej

  • NFZ postawi na jakość

Agnieszka Pachciarz, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) zapowiada, że już jesienią pojawi się projekt nowego prawa, dotyczący premiowania jakości w placówkach medycznych. Mają one w wyścigu po kontrakty dostawać dodatkowe punkty. Powołany kilka miesięcy temu zespół ds. jakości przy NFZ przedstawił wczoraj główne elementy, które mają podlegać ocenie – pisze Puls Biznesu. Pod lupę zostaną wzięte między innymi zakażenia szpitalne, terapie antybiotykowe, certyfikaty jakości, renoma placówki oraz wyniki leczenia. – Jeżeli uda się wdrożyć te propozycje, byłby to przełom – uważa Robert Mołdach, ekspert ds. zdrowia w Pracodawcach RP.

  • Manta przygotowuje się do ekspansji

Manta Multimedia – największy obecnie polski producent elektroniki – wypłynęła na rynek dzięki taniej elektronice. Warszawska firma ma duże ambicje rozwojowe – pisze Puls Biznesu. Nowa strategia spółki, która ma zostać dziś zaprezentowana, zakłada mocne wyjście poza granicę Polski oraz inwestycję w badania i rozwój. Producent (już teraz sprzedaje swoje towary m. in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii) zamierza w I kw. 2014 roku powołać na najbardziej perspektywicznych rynkach spółki córki – po selekcji zdecydował się na trzy państwa: Niemcy, Rosję i Ukrainę. Plany rozwoju zakładają także inwestycje w jakość – Manta zamierza postawić centrum badawczo rozwojowe, w którym będzie pracowała nad własnymi produktami. Jego koszt – kilkanaście milionów złotych.

  • Polskie firmy nie mogą przebić się w Brazylii. Czy MG pozbawi kraj priorytetu?

Ze względu na dotychczasowe trudności z wchodzeniem na rynek brazylijski, państwo to może zniknąć z grupy priorytetowych kierunków Ministerstwa Gospodarki. >>> Czytaj więcej

Rzeczpospolita

  • Polska zbrojeniówka zarobi na ciężarówkach

Armia rusza z wielką wymianą ciężarówek. W grę wchodzą wieloletnie zamówienia na kilka tysięcy pojazdów za prawie 3 mld zł – pisze Rzeczpospolita. Większość ciężarówek miałyby dostarczyć krajowe firmy, ale MON postawiło warunek; muszą być wyposażone w napędy nowej generacji. Jak ustaliła „Rz”, w listopadzie MON podpisze z przemysłem porozumienie o utworzeniu centrum produkcji silników wojskowych. Partnerami będą Agencja Rozwoju Przemysłu i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu. Wszystko wskazuje na to, że dostawcą technologii nowych wojskowych napędów będzie bawarski koncern MTU.

  • Sport pod lupą

Nie ma zgody, jakie relacje sportowe powinny być nadawane na otwartych antenach. Pierwsza fala debaty na ten temat przetoczyła się przez polski rynek telewizyjny i sportowy w wakacje, gdy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przekazała do konsultacji projekt rozporządzenia, które rozszerzałoby obecną zapisaną w ustawie o radiofonii i telewizji listę „ważnych wydarzeń”, jakie powinny być relacjonowane na otwartych antenach. Nowej listy jednak nie ma, bo środowisko jest podzielone, jak powinna wyglądać, zwłaszcza w zakresie relacji sportowych. Nadawcy komercyjni nie palą się bowiem do płacenia za bardzo drogie transmisje, takie jak igrzyska olimpijskie. W efekcie ciężar z dopięciem budżetu spada na nadawcę publicznego.