"Zarząd TVP S.A. w dniu 28.03.2014 r. zatwierdził sprawozdanie finansowe Spółki za 2013 r. TVP S.A. odnotowała w 2013 roku stratę bilansową na poziomie 20,5 mln zł. Jest to rezultat lepszy od wyniku z roku poprzedniego o prawie 200 mln zł. Podstawowym powodem wystąpienia straty było przesunięcie przez KRRiTV części wpływów abonamentowych dotyczących 2013 r., w kwocie 38,7 mln zł, na styczeń 2014 r. Gdyby kwota ta zasiliła konto spółki w grudniu 2013 r., wynik finansowy TVP S.A. za ubiegły rok byłby dodatni" - czytamy w komunikacie.

Przychody z abonamentu w 2013 r. wyniosły 282,4 mln zł i wzrosły drugi rok z rzędu, podkreśla firma. "Przyrost w relacji do 2012 r. wyniósł 28,5 mln zł (11,2 proc.), była to jednak wartość mniejsza aż o 233 mln zł w porównaniu z rokiem 2007" - czytamy w materiale.

TVP zaznacza jednak, że abonament stanowił zaledwie 19 proc. przychodów ogółem, "co jest najniższym odsetkiem środków publicznych w strukturze przychodów spośród wszystkich telewizji publicznych w Europie".

>>> Telewizja ma coraz większą konkurencję w internecie. Zobacz, jakie serwisy działają w Polsce.

Reklama

"Należy też zauważyć, że w ostatnich latach proporcja podziału środków publicznych zmieniała się na niekorzyść telewizji: z 60 proc. w 2007 r. do 40 proc. przypadających na TVP S.A. w drugiej połowie 2013 r. Dopiero od 2014 r. nastąpi w tej kwestii powrót do korzystniejszego dla TVP podziału abonamentu po decyzji KRRiTV z czerwca 2013 r." - czytamy w komunikacie.

Przychody TVP z reklamy i sponsoringu w 2013 roku wyniosły 864 mln zł i były niższe o 9,0 proc. w stosunku do 2012 r. "Wpływ na tę niekorzystną dynamikę miały przede wszystkim sytuacja na rynku reklamy, znajdującego się trzeci rok z rzędu w kryzysie oraz spadające udziały głównych anten w następstwie zwiększenia liczby programów ogólnokrajowych wskutek cyfryzacji i utraty przewagi zasięgu technicznego przez kanały TVP" - tłumaczy telewizja.

Podkreśla jednak, że od sierpnia 2013 r. nastąpiło odwrócenie negatywnego trendu spadkowego w zakresie przychodów z reklamy. W ostatnich trzech miesiącach (począwszy od grudnia 2013 r.) Telewizja Polska notuje wyraźną pozytywną dynamikę przychodów reklamowych.

TVP szacuje też, że w 2013 r. z racji zakazu przerywania programów reklamami utraciła ok. 316 mln zł przychodów.

W 2013 r. postępowała dywersyfikacja źródeł przychodów. "W porównaniu z 2012 r. przychody reklamowe w kanałach tematycznych wzrosły aż o 22,3 proc. (a w porównaniu z rokiem 2009 ten wzrost jest aż kilkunastokrotny). Znacznie też, bo o 107 proc., wzrosły przychody z reklamy w internecie" - czytamy też w materiale.

TVP zwraca też uwagę, że "bieżące wyniki oglądalności – od początku roku 2014 do 17 marca br. – są wyjątkowo dobre: udziały w grupie 16-49 wszystkich kanałów TVP wyniosły 26,22 proc. i są wyższe o 6,1 proc. od wyników programowych osiągniętych w identycznym okresie roku 2013".

>>> Polecamy: W polskiej telewizji nie ma miejsca na kanały biznesowe