Koncepcja rozwiązania zakłada udostępnienie uczestnikom nowego systemu danych o kontach prowadzonych przez konkurencję. W rezultacie, jeżeli klient będzie chciał przenieść rachunek z banku x do banku y, ten drugi będzie mógł za pośrednictwem opracowywanego rozwiązania zaczerpnąć z banku x wszystkie dane potrzebne do przeniesienia konta czy wyliczenia zdolności kredytowej. Chodzi np. o zlecenia stałe czy historię rachunku. Wszystko działoby się online a klient mógłby przenieść rachunek właściwie za jednym kliknięciem.

Obecnie klient ma możliwość przeniesienia konta do innego banku samodzielnie lub skorzystać z prowadzonego przez Krajową Izbę Rozliczeniową systemu Ognivo. Ten pierwszy sposób jest niewygodny, a drugi długotrwały i korzysta z niego niewiele osób. Dlatego banki szukają nowych rozwiązań. Kilka instytucji umożliwia klientom automatyczne przenoszenie kont z innych banków, ale klient musi podać nowemu bankowi login i hasło do swojego starego konta. To może być niebezpieczne i niezgodne z regulaminami instytucji finansowych, a poza tym, na takie działania niechętnie patrzy Komisja Nadzoru Finansowego. Koncepcja ZBP tą kwestię rozwiązuje.

Polecamy najnowszy ranking internetowych kont osobistych

Pojawił się jednak inny problem. Okazało się, że banki niechętnie przystępują do systemu przygotowanego przez ZBP. Z naszych informacji wynika, że na wysłane przez Związek kilka tygodni temu zaproszenie w tej sprawie na razie nie odpowiedział żaden z banków komercyjnych działających w Polsce. Dlaczego? Instytucje chciałyby czerpać dane o klientach obcych banków, ale nie chcą przekazywać informacji o swoich, bo boją się, że ich stracą. Tymczasem, zgodnie z koncepcją ZBP, system miałby działać na zasadach wzajemności, a więc korzystać z niego będą mogłyby tylko te instytucje, które same zechcą udostępnić dane innym.

Reklama

>>> Nowa bankowa czarna lista: zanim założą konto, sprawdzą, czy nie jesteś oszustem. Czytaj więcej tutaj.