Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową. Na poczcie faktury za usługi opłaca blisko 40 proc. Polaków. W ten sposób domowe rachunki regulują najczęściej najstarsi badani - w wieku 60 i więcej lat, a także pięćdziesięciolatkowie oraz osoby z wykształceniem zawodowym, emeryci i renciści.

Z internetowych płatności korzystają najczęściej ludzie młodzi, lepiej wykształceni i z większymi zarobkami. W ten sposób dokonuje opłat 18 proc. dorosłych obywateli, najczęściej specjaliści, prywatni przedsiębiorcy oraz pracownicy administracji i usług, a także osoby, których dochód w gospodarstwach domowych wynosi 3000 zł i więcej.

Zdaniem ankietowanych, najważniejszą zaletą realizowania rachunków przez internet jest oszczędność czasu i krótki czas realizacji płatności. Takiej odpowiedzi udzieliła ponad połowa badanych. Respondenci zwracają także uwagę na wygodę i możliwość opłacania wszystkich rachunków bez wychodzenia z domu. Ponad 40 proc. badanych uznaje to za największą zaletę płatności on-line, a 25 proc. respondentów zwróciło uwagę na niskie koszty opłat dodatkowych za przelew, a prawie jedna piąta badanych ceni sobie najbardziej niezawodność tej usługi.

"Ponad 5,5 miliona naszych rodaków posiada dostęp do internetowego konta bankowego, a 20 proc. klientów internetowych banków codziennie loguje się do swojego rachunku. Z badań wynika też, że aż 60 proc. właścicieli e-kont dokonuje płatności on-line" - skomentował wyniki badania prezes Zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej Kazimierz Małecki.

Reklama

Jego zdaniem, konsekwencją rosnącej popularności internetu będzie dążenie klientów do zastąpienia faktur papierowych elektronicznymi. To kolejny i naturalny krok w kierunku upowszechniania elektronicznych płatności.

Z przeprowadzonych przez TNS OBOP badań wynika, że ponad 40 proc. dorosłych Polaków, posiadających konto w banku chciałoby w ramach bankowości internetowej otrzymywać gotowe do wysłania przelewy - opłaty za rachunki. W przypadku użytkowników bankowości internetowej te wyniki są jeszcze lepsze - aż 65 proc. respondentów chciałoby w takiej formie otrzymywać faktury.

Ponad 40 proc. Polaków przyznaje, że mogłoby zmienić bank na taki, który zaoferowałby możliwość otrzymywania faktur za opłaty rachunków (np. gaz, energię elektryczną czy telefon) w wersji elektronicznej.

"Badania pokazują, że klienci banków oczekują wprowadzenia nowoczesnych usług i rozwiązań, które w Europie Zachodniej już dawno funkcjonują" - dodał Małecki.

Badania zostały zrealizowane na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 18 roku życia we wrześniu 2008 r.

Różne firmy - w tym KIR - wchodzą na rynek z propozycjami faktur elektronicznych, widocznych jako załącznik otwierający się po wejściu na stronę internetową banku klienta. Na razie nikt nie uzyskał znaczącej pozycji na rynku.

AL, PAP