"Możemy opublikować prognozy finansowe na 2023, ale to jeszcze nie ten moment. Myślę, że jak zwykle pokażemy nasze szacunki wiosną. Obecnie finalizujemy tegoroczny budżet. Według bardzo wczesnych założeń w tym roku znacznie zwiększymy sprzedaż r/r, ale przy dbaniu o rentowność i cash flow" - powiedział Christou podczas spotkania z dziennikarzami.

W I-IV kw. 2022 r. spółka miała 75,87 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 77,02 mln USD zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 690,04 mln USD w porównaniu z 3 077,98 mln USD rok wcześniej.

W kwestii dywidendy wskazał, że jej łączny poziom może być taki sam jak rok temu lub może nawet wyższy. "Nie chcę jednak nic przesądzać, przekonamy się ostatecznie tradycyjnie w czerwcu" - zaznaczył dyrektor finansowy spółki.

Ocenił jednocześnie, że perspektywy roku 2023 są dla spółki obiecujące.

Reklama

"Mamy wysoko postawioną poprzeczkę we współpracy z Apple, inwestujemy w dystrybucję z wartością dodaną (VAD), rozwijamy nowe rynki (szczególnie w Afryce). Dobre perspektywy sprzedażowe widzimy w Azji Centralnej i na Kaukazie. Pomaga nam konsolidacja i ograniczanie kosztów przez gigantów technologicznych, dla których jesteśmy ważnym odbiorcą. Oczekujemy znacznego wzrostu sprzedaży marek własnych i nowych segmentów - jak robotyka - na fali trendów globalnych, które przewidują wręcz wykładniczy wzrost tego segmentu" - wymienił Christou.

W kwestii współpracy z Apple celem spółki jest utrzymanie silnej pozycji rynkowej oraz wzmocnienie relacji, co ma zaowocować przynajmniej 20-proc. wzrostem sprzedaży przy podobnej marży r/r. "Apple chce obecnie rozwijać się szczególnie na rynkach wschodzących, czyli tam, gdzie my działamy" - wskazał dyrektor finansowy Asbis.

W obszarze VAD spółka będzie koncentrować się na pozyskiwaniu i obsłudze dużych projektów biznesowych. Oczekuje, że sukces ostatnich lat związany z centrami danych i innymi projektami zostanie powtórzony mimo utraty rynku rosyjskiego.

Spółka dąży też do dalszego rozwoju w regionach Azji Centralnej, Kaukazu, Adriatyku oraz Bałkanów, a także rynków Europy Zachodniej. Asbis zdecydował się rozszerzyć zasięg poprzez wejście na nowe, obiecujące rynki afrykańskie. Christou oczekuje dobrego wkładu w przychody i rentowność sektora robotycznego i własnych marek. Ponadto spółka weszła na rynek używanych smartfonów z marką Breezy i planuje znaczący rozwój tej działalności na wszystkich swoich rynkach, wymienił podczas konferencji.

Asbis Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2007 r. Skonsolidowane przychody Asbis wyniosły 2,69 mld USD w 2022 r.

(ISBnews)