Już dawno po pandemii, a popyt na samochody w Europie nie odbiła. Według dyrektora finansowego Arno Antlitz, który spotkała się z pracownikami w głównej fabryce firmy w Wolfsburgu, dostawy samochodów w regionie są o około 2 miliony niższe niż były w szczytowym momencie – podał Bloomberg.
Antlitz stwierdził, że sprzedaż Volkswagena spadła o około 500 tys. samochodów, co odpowiada około dwóm zakładom. „Musimy zwiększyć produktywność i obniżyć koszty” – powiedział Antlitz.
Plan zamknięcie dwóch zakładów VW
Największy europejski producent samochodów w tym tygodniu ogłosił, że rozważa zamknięcie zakładów w Niemczech. Ten ruch zapowiada starcie z potężnymi związkami zawodowymi, podczas gdy najważniejsza branża w kraju walczy o swoją przyszłość.
Głównym celem dla VW jest naprawa jego słabo prosperującej marki samochodów osobowych, której marże zysku maleją w obliczu powolnego przejścia na pojazdy elektryczne i spowolnienie wydatków konsumenckich. Europejscy producenci samochodów walczą również z konkurencją ze strony Tesli i nowymi podmiotami z Chin.
Koszty pracy to nie wszystko
Według rzecznika rady zakładowej firmy, na środowym spotkaniu w i wokół ogromnych hal głównej fabryki Volkswagena w Wolfsburgu zgromadziło się co najmniej 16 tys. pracowników.
VW musi jeszcze osiągnąć 3 miliardy euro oszczędności kosztów, aby osiągnąć program efektywności o wartości 10 miliardów euro uzgodniony w zeszłym roku. Jednak Daniela Cavallo, główna przedstawicielka pracowników VW i członkini rady nadzorczej uważa, że koszty pracy stanowią tylko ułamek tej luki.
„Volkswagen nie choruje z powodu swoich niemieckich zakładów i niemieckich kosztów osobowych” — powiedziała w przemówieniu Cavallo. „Problemem Volkswagena jest to, że zarząd nie wykonuje swojej pracy” - powiedział, dodając, że będzie walczyć z każdym zamknięciem fabryki.
Spadająca marża
W zeszłym roku Volkswagen wyprodukował około 9 milionów pojazdów, w porównaniu z całkowitą zdolnością produkcyjną wynoszącą 14 milionów aur. Zwiększanie zwrotów głównej marki VW stało się trudniejsze ze względu na wyższe koszty logistyki, energii i pracy. Marża spadła do 2,3 proc. w pierwszej połowie roku, w porównaniu z 3,8 proc. rok temu. Pracownicy nie powinni cierpieć z powodu błędów kierownictwa, w tym słabych wyników VW w USA - powiedziała Cavallo.