„Bylibyśmy gotowi porozmawiać o czymś takim” — powiedziała szefowa IG Metall Christiane Benner na konferencji prasowej w czwartek, zapytana, czy związek byłby otwarty na kompromis, w postaci 4-dniowego tygodnia pracy dla pracowników Volkswagena.

Związki chcą uniknąć strajków

Benner powiedział, że związki zawodowe są gotowe do rozmów z VW wcześniej, niż planowano, i chce uniknąć strajków. Komentarze związkowców pojawiły się dzień po tym, jak największy europejski producent samochodów bronił swojego planu zamknięcie dwóch zakładów w Niemczech.

Sygnał otwarcia na rozmowy ze związkami może okazać się punktem krytycznym dla dyrektora generalnego Volkswagena Olivera Blume, który musi poradzić sobie ze sporem z potężnym związkiem zawodowym w związku z planami zamknięcia dwóch niemieckich zakładów, co wiąże się też z zerwaniem obowiązujących od dziesięcioleci umów o bezpieczeństwie pracy.

Reklama

Thorsten Gröger, główny negocjator IG Metall ds. rozmów z producentem samochodów uważa, że jeśli VW nie podejmie konstruktywnych rozmów, to pod koniec października ponad 500 tys. pracowników może wziąć udział w strajkach. Gröger podkreślił znaczenie honorowania umów o bezpieczeństwie pracy, które są częścią podstawowego konsensusu wypracowanego z firmą specjalnie na czasy kryzysu, takie jak ten.

Europa w centrum globalnego spowolnienia

Jak zauważa Bloomberg, Europa znajduje się w centrum globalnego spowolnienia w przejściu na pojazdy elektryczne po tym, jak szereg krajów, w tym Niemcy i Szwecja, zmniejszyło lub usunęło zachęty.

Ponieważ sprzedaż samochodów jest nadal o prawie jedną piątą niższa niż przed pandemią, producenci samochodów, w tym Volkswagen, Stellantis i Renault, prowadzą fabryki na poziomach, które analitycy uważają za nieopłacalne, zgodnie z danymi Just Auto.