Aktywność polityczna Elona Muska w Europie nie została doceniona przez Europejczyków. Prezes Tesli i bliski sojusznik Donalda Trumpa, zabiegał o względy europejskiej skrajnej prawicy. To nie spodobało się konsumentom na Starym Kontynencie i sprzedaż Tesli zaczęła spadać. Efektem tej niechęci są najniższe wyniki sprzedaży w pierwszym kwartale tego roku od 2021 r. w dwóch krajach (Francji i Szwecji).

Analitycy oczekują, że dane z Francji, Szwecji i innych kluczowych rynków europejskich, które zostaną opublikowane później, dostarczą istotnych wskazówek na temat globalnych dostaw grupy w pierwszym kwartale, oraz na temat nastawienia konsumentów do marki Elona Muska – zauważa Reuters.

Francuzi i Szwedzi nie chcą Tesli

Jak pokazują oficjalne dane, w marcu we Francji zarejestrowano 3157 samochodów Tesli, podczas gdy w Szwecji zaledwie 911. W przypadku Francji oznacza to spadek sprzedaży o 36,83 proc., a w Szwecji o 63,9 proc w porównaniu marcem sprzed roku.

W całym pierwszym kwartale sprzedaż Tesli na terenie Francji spadła do 6693 szt. i do 1929 aut w Szwecji.

Gwałtowny spadek sprzedaży firmy na tych dwóch rynkach nastąpił przez długo oczekiwaną premierą nowego, średniej wielkości SUV-a, Modelu Y.

Tesla oddaje rynek Chińczykom

Udział grupy w rynku francuskim spadł do 1,63 proc. w kwartale kończącym się w marcu. Tesla straciła pozycję na rzecz chińskich marek, w tym BYD, których łączny udział w rynku wzrósł do 3,19 proc..

Powody kłopotów Tesli

Poparcie, jakiego Musk udziela skrajnie prawicowym partiom w Europie, w tym niemieckiej AfD, to jeden z powodów, które mają wpływ na niechęć Europejczyków i spadek sprzedaży samochodów Tesli. W odpowiedzi na prawicową aktywność Muska marka stała się celem wandalizmu w wielu krajach. W Rzymie, w nocnym pożarze, spłonął salon Tesli, w którym uszkodzeniu uległo 17 aut.

W całej Europie i USA planowane są protesty „Tesla Takedown”.

Polityczne aspekty działalności Muska to nie jedyny powód spadku sprzedaży w Europie. Jak zauważa Reuters, Tesla ma mniejszą, starzejącą się linię aut, podczas gdy inni, tradycyjni producenci samochodów i nowi chińscy uczestnicy rynku, wprowadzają nowe, często tańsze modele elektryczne.

Źródło: Reuters