Konsumenci rzucili się na tańszą kawę
Wielu miłośników kawy preferuje wysokiej jakości ziarna arabiki sprzedawane w kawiarniach. Tymczasem robusta jest zwykle tańsza, ponieważ drzewo jest twardsze i wymaga mniej pielęgnacji, co ułatwia produkcję w dużych ilościach.
Odmiana ta jest często stosowana w kawie rozpuszczalnej, espresso i mieszankach mielonych sprzedawanych w supermarketach, które przeżywają renesans. Powód? Konsumenci, którzy nie mają za wiele gotówki, szukają alternatywy.
Kluczowi hodowcy mają jednak trudności z nadążaniem za wzrostem popytu, a ceny hurtowe w tym tygodniu osiągnęły najwyższy poziom od prawie dwunastu lat.
Dla konsumentów w Niemczech, największym rynku kawy w Europie, ograniczona podaż ma zauważalny wpływ na koszty detaliczne, a odmiany instant są o prawie 20 proc. droższe niż rok temu, mimo że inflacja ziaren kawy straciła impet.
Taniej raczej nie będzie
Szanse na zmniejszenie światowych niedoborów robusty w najbliższym czasie wyglądają ponuro. Wietnam, największy producent na świecie, prawdopodobnie zebrał najmniejsze plony od czterech lat po tym, jak rolnicy skupili się na sadzeniu bardziej dochodowych upraw, takich jak awokado i duriany. Działania takie miały pomóc w poradzeniu sobie z rosnącymi cenami nawozów po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
Brazylia, drugi co do wielkości producent tej odmiany, odczuła straty w uprawach z powodu suszy. Istnieją również obawy, że produkcja w Indonezji może ucierpieć w wyniku ulewnych deszczy.
Pomimo tych przeszkód, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego sezonu na całym świecie wyeksportowano więcej ziaren robusty niż w ostatnich trzech latach. Jednak tempo eksportu było zbyt wolne, aby nadążyć za wyższymi potrzebami. Według Międzynarodowej Organizacji Kawy dostawy między październikiem a marcem były o około 4 proc. wyższe niż w tym samym okresie w latach 2021-22.
Zmianę zaobserwowano po raz pierwszy w palarniach, które zwiększyły ilość robusty używanej w komercyjnych mieszankach, aby zrekompensować wyższe koszty arabiki i rachunki za energię.
Inflacja winduje ceny
Następnie dwucyfrowa inflacja w wielu częściach świata spowodowała, że rachunki za artykuły spożywcze wzrosły do najwyższego poziomu od dziesięcioleci, zmuszając niektórych konsumentów do wyboru tańszych opcji.
W rezultacie kawa rozpuszczalna z dużą zawartością robusty drożeje szybciej niż inne segmenty przemysłu, uważa Aguinaldo Limy z Brazylijskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kawy Rozpuszczalnej.
Wiodące firmy na świecie, takie jak Nestle i indyjska Tata Coffee, również zgłosiły w swoich najnowszych sprawozdaniach finansowych większy popyt na kawę rozpuszczalną.