Można zwiększyć wartość bonów energetycznych wypłacanych na jeden adres. Prawo zezwala na to. Z tej możliwości mogą skorzystać osoby, które mieszkają pod jednym adresem, ale tak naprawdę tworzą kilka gospodarstw domowych. Jest to istotne bo pojedynczy bon energetyczny ma niską wartość. Jest to (przykładowo):

300 zł – rodzina jednoosobowa;

400 zł – rodzina wieloosobowa 2 do 3 osoby;

500 zł – rodzina wieloosobowa 4 do 5 osób;

600 zł – rodzina wieloosobowa 6 i więcej osób.

Kilka rodzin pod jednym adresem a bon energetyczny

Przykład nr 1

W mieszkaniu studenckim mieszkają w dwóch osobnych pokojach dwie pary (kuchnia wspólna). Tworzą (jako konkubinat) dwa gospodarstwa domowe. Spod tego adresu można złożyć dwa wnioski o bon energetyczny – każdy o 400 zł.

Przykład nr 2

W domu na pierwszym piętrze mieszka emerytka, a na drugim jej syn z żoną i dwójką dzieci. Emerytka składa wniosek o bon energetyczny w kwocie 300 zł, a rodzina na 1 piętrze domu wniosek o 500 zł.

Jak urząd sprawdza, czy spod jednego adresu można złożyć kilka wniosków o bon energetyczny?

W momencie składania dwóch wniosków o bony energetyczne urząd nie robi nic – MOPS musi je przyjąć. Następnie ma prawo wnioski zweryfikować w oparciu o rejestr PESEL albo sprawdzając, kto (jedna czy dwie rodziny) opłaca opłaty (np. opłatę za śmieci.) W poprzednich latach podstawowym sposobem weryfikacji był wywiad środowiskowy. Do domu przychodzili pracownicy MOPS i naocznie oglądali, jaki jest układ „rodzinny” w mieszkaniu albo domu (czy pomieszczenia, sposób ich wykorzystania, rozkład opłat rzeczywiście wskazują na dwie albo trzy rodziny pod jednym adresem).

Stosowany jest tu też art. 4 ustawy, który stanowi:

Art. 4. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

2. Dokonując weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta bierze pod uwagę w szczególności:

1) informacje wynikające z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6m ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399);

2) informacje uzyskane w związku z postępowaniem o przyznanie:

a) świadczeń rodzinnych oraz dodatków do zasiłku rodzinnego, o których mowa odpowiednio w art. 2 i art. ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,

b) świadczenia wychowawczego, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 421),

c) dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 759 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 123),

d) dodatku mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1335),

e) dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1704, 1785 i 2760);

3) dane zgromadzone w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców, o których mowa odpowiednio w art. 6 ust. 1 i art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 oraz z 2023 r. poz. 497, 1394 i 1941).