Zysk operacyjny wyniósł 55,31 mln zł wobec 30,95 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 741,47 mln zł w III kw. 2023 r. wobec 859,74 mln zł rok wcześniej.

"W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. branża przewozów transportowych w Europie pozostawała pod silnym wpływem wielu niekorzystanych czynników rynkowych i gospodarczych, przyczyniających się do znaczącego wyhamowania popytu na naczepy i przyczepy, a w konsekwencji spadku poziomu zamówień. W okresie tak wyraźnego spowolnienia rynkowego, skonsolidowane przychody ze sprzedaży grupy osiągnęły poziom 2,44 mld zł (-2,1% r/r.). Po trzech kwartałach 2023 r. utrzymaliśmy pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynkach europejskich. Biorąc pod uwagę spadek poziomu zamówień w obecnym czasie, swoje działania koncentrujemy głównie na skróceniu terminu dostaw do klientów oraz utrzymaniu wysokiej dyscypliny kosztowej" - powiedział prezes Paweł Szataniak, cytowany w komunikacie.

W I-III kw. 2023 r. spółka miała 85,06 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 91,87 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 442,66 mln zł w porównaniu z 2 495,91 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 181,49 mln zł wobec 145,86 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.

Reklama

"Po trzech kwartałach 2023 r. przychody czołowego producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie wyniosły 2,44 mld zł (wobec 2,49 mld zł w roku ubiegłym), przy sprzedaży wolumenowej wynoszącej 15 684 sztuk pojazdów (17 524 szt. po trzech kwartałach 2022 r.). Wynik EBITDA zwiększył się o 24,4%, do 181,5 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 7,4% (wobec 5,8% po trzech kwartałach 2022 r.), co pomogło w utrzymaniu bezpiecznego poziomu wskaźnika długu netto/EBITDA na poziomie 2,18 (3,26 w analogicznym okresie poprzedniego roku)" - czytamy w komunikacie.

Odkładanie decyzji zakupowych oraz słabnący popyt na przyczepy i naczepy transportowe przełożył się na niższy rok do roku backlog, wynoszący na koniec września 2023 r. ok. 6 200 sztuk, podano również.

Grupa Wielton utrzymała pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynków, pomimo wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym.

Spółka Fruehauf, z udziałami wynoszącymi 19,3% utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego. Fruehauf sprzedał 3 309 sztuk pojazdów, o 8,5% mniej niż trzech kwartałach 2022 r. Skonsolidowane przychody firmy zwiększyły się r/r. o 2,4 %, do 547,5 mln zł. Wdrażany w spółce program naprawczy zaowocował pozytywnym wynikiem EBITDA po trzech kwartałach w wysokości 5,7 mln zł. W Polsce z udziałami 14,5% na miejscu trzecim uplasowała się spółka Wielton. Jej sprzedaż wolumenowa była na poziomie 3 822 sztuk pojazdów (spadek r/r o 10,4%). Przychody spółki w Polsce wyniosły 501,3 mln zł wobec 499,5 mln zł po trzech kwartałach 2022 r. (wzrost o 0,4%). Brytyjska spółka Lawrence David zachowała drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 12,5%. Sprzedaż wolumenowa wyniosła 2 789 szt. (spadek o 21,3% r/r) przy przychodach na poziomie 427 mln zł, czyli o 5% niższych niż przed rokiem. Na szóste miejsce, z piątego przed rokiem, spadły niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Sprzedaż wolumenowa spółek była na poziomie 1 289 sztuk, zmniejszając się r/r o 16,4%. Skonsolidowane przychody Langendorf oraz Wielton GmbH w Niemczech zmalały o 18,3%, do 276,4 mln zł. Rozwój spółki Wielton Słowacja i jej współpraca z nowym dealerem zaowocowały rekordowo wysoką sprzedażą w tym kraju i awansem na pozycję wicelidera rynku. Łącznie w krajach CEE Grupa Wielton obroniła piątą pozycję na rynku. Sprzedaż wolumenowa wyniosła 1099 sztuk i była na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (spadek o 0,5%). Przychody ze sprzedaży w regionie CEE zwiększyły się o 3,6% do 156,2 mln zł. Włoska spółka Viberti zwiększyła sprzedaż pojazdów o 8,2% do 776 sztuk. Jej udziały w rynku włoskim, który zmniejszył się r/r o 9,4%, wyniosły 7%. Zapewniło to jej piątą pozycję rynkową. Przychody firmy wyniosły 112,9 mln zł, zwiększyły się r/r o 17,5%. Po trzech kwartałach spółka Guillén uplasowała się na dziewiątej pozycji, z udziałami w rynku hiszpańskim na poziomie 2,1%, wobec 3,4% przed rokiem. Sprzedaż wolumenowa była na poziomie 305 szt. (spadek o 27,7% r/r). Przychody spółki w Hiszpanii zmalały o 13,7%, do 46,8 mln zł. W ramach budowy synergii z najmłodszą spółką w grupie, przejętą pod koniec 2021 r., do oferty na rynku hiszpańskim wprowadzone nowe produkty: m.in. naczepy podkontenerowe oraz naczepy z rozwiązaniami dla transportu lotniczego, wymieniono w materiale.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2023 r. wyniósł 87,38 mln zł wobec 59,71 mln zł zysku rok wcześniej.

Wielton to największy producent i sprzedawca naczep i przyczep w Polsce, a w Europie jeden z wiodących graczy tego sektora. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody sięgnęły 3,43 mld zł w 2022 r.

(ISBnews)