Oto dwukołowy, elektryczny pojazd przyszłości. Właśnie jest testowany w Chinach
Dwukołowy pojazd śmigający po torze testowym w Pekinie to połączenie motocykla, samochodu i kapsuły kosmicznej – a wszystko to zarządzane umysłem smartfona. Zhu Lingyun uważa, że wyjedzie on na ulice w ciągu dwóch lat.
Dwukołowy pojazd śmigający po torze testowym w Pekinie to połączenie motocykla, samochodu i kapsuły kosmicznej – a wszystko to zarządzane umysłem smartfona. Zhu Lingyun uważa, że wyjedzie on na ulice w ciągu dwóch lat.
1 „Potencjalny inwestor powiedział mi kiedyś, że nie mam żadnych szans na zrealizowanie tego pomysłu”, mówi 40-letni Zhu. „Ale silnie wierzę w to, że ten pojazd jest przyszłością transportu w mieście, ponieważ jest piękny, energooszczędny i łatwy w użytkowaniu. Muszę go wyprodukować”.
Bloomberg / Giulia Marchi
2
Pierwsze samochody dwukołowe pojawiły się ponad sto lat temu, ale nie zyskały popularności, bo konsumenci preferowali albo przestrzeń i stabilność tradycyjnego samochodu, albo prędkość i sposób użytkowania motoru.
Samochody dwukołowe po obu stronach mają odpowiedniki rowerowej nóżki, które utrzymują je w pionie kiedy stoją. Podczas ruchu są one podciągane do góry.
Bloomberg / Giulia Marchi
3 Zhu po raz pierwszy zobaczył Forda Gyron w internecie około pięciu lat temu i od razu wpadł po uszy. Futurystyczny pojazd miał dwa siedzenia, kabinę dla pasażera przypominającą kokpit i stateczniki, które kojarzyły się ze skrzydłami myśliwca. Nigdy nie doszło do jego produkcji, ale powstała seria bazowanych na nim, kolekcjonerskich zabawek.
Bloomberg / Giulia Marchi
4 Zhu założył swoją firmę w 2014 roku. Celem było stworzenie Gyrona na miarę XXI wieku. Po trzech latach inwestorzy powierzyli mu 10 milionów dolarów, a teraz chce on zebrać kolejnych 30 milionów na przygotowanie do masowej produkcji. Wartość firmy obecnie jest wyceniana na 60 milionów dolarów.
Bloomberg / Giulia Marchi
5 Żyroskopowy samochód Beijing Lingyun ma około 3 metrów długości i metra szerokości. W środku jest miejsce dla jednej osoby. Nie ma kierownicy ani pedału gazu, a prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć to 100 kilometrów na godzinę.
Bloomberg / Giulia Marchi
6 Prototyp 1703 może poruszać się autonomicznie – w filmie promocyjnym widzimy kobietę malującą usta i korzystającą z iPhone’a podczas gdy pojazd zatacza koła na parkingu – albo można nim sterować korzystając z myszki komputerowej i 24-calowego ekranu.
Bloomberg / Giulia Marchi
7 Żyroskop utrzymujący samochód w pionie znajduje się pod siedzeniem, a drzwi otwierają się na obie strony. Podczas jazdy testowej poruszał się cicho i stabilnie, był też bardziej zwrotny niż tradycyjny samochód.
Bloomberg / Giulia Marchi
8 Firma zbudowała też wersję pojazdu z kierownicą i hamulcem – zapewne ta właśnie trafi do salonów jako pierwsza. Będzie kosztować mniej niż 16 tys. dolarów, jeśli linie produkcyjne będą w stanie produkować od 5 do 10 tys. sztuk rocznie.
Bloomberg / Giulia Marchi
9 Bateria żyroskopowego auta ma zasięg 100 kilometrów, a według planów Zhu baterie będą wymienne i będzie można je ładować w domu.
Bloomberg / Giulia Marchi