Latające robotaksówki gotowe do startu. Oto przegląd działających prototypów [ZDJĘCIA]
Przez dziesięciolecia autonomiczne latające roboty były obecne tylko w filmach science-fiction, takich jak "The Jetsons" czy "Blade Runner". Teraz roboty mają szansę wkroczyć w nasze codzienne życie. Pół tuzina firm ma już działające prototypy autonomicznych lub półautomatycznych dronów pasażerskich, które mogą startować pionowo z niemal dowolnego miejsca. Pierwsze modele komercyjne mają trafić na rynek w przyszłym roku.
.
1
Pojazd jest sterowany dzięki połączeniu między smartfonem pasażera a centrum dowodzenia firmy. EHang twierdzi, że w przyszłym roku zacznie sprzedawać drony w cenie 300 tys. dol. i przewiduje duży popyt ze strony służb ratunkowych, firm świadczących usługi taksówek lotniczych i operatorów lotów turystycznych.
Podstawowe dane:
Producent: EHang Air Mobility Group, China
Pierwszy lot: 2014 r.
Zasięg: 22 mile (35,4 km), 25 minut
Liczba miejsc: 2 pasażerów
Udźwig: 570 funtów (258,5 kg)
fot. EHANG
Media
2
Wspierany przez firmę Daimler AG Volocopter wyposażony jest w 18 wirników, napędzanych dziewięcioma bateriami. Dla bezpieczeństwa pojazd posiada specjalny spadochron. Volocopter może latać z maksymalną prędkością 62 mph (99,8 km/h). Przeznaczony jest do lotów na krótkich dystansach, takich jak np. loty na lotnisko. W tym roku do lotów testowych firma otworzy „Voloport” w Singapurze. Usługi komercyjne przewidywane są na 2021 roku.
Podstawowe dane:
Producent: Volocopter GmbH, Niemcy
Pierwszy lot: 2016 r.
Zasięg: 17 mil (27,4 km), 27 minut
Liczba miejsc: 2 pasażerów
Udźwig: 350 funtów (158,8 kg)
Źródło fot.: Own work
fot. Matti Blume (CC-BY-SA-4.0)
Wikimedia Commons
3
Cora ma za sobą już ponad 700 lotów testowych, głównie w Nowej Zelandii. Projekt Cora wspierany przez Larry'ego Pagea, współzałożyciela Google'a, może latać z prędkością 110 mph (177 km/h) dzięki 12 niezależnym wiatrakom na skrzydłach. Firma oczekuje zainteresowania projektem ze strony linii lotniczych oraz firm oferujących przejażdżki turystyczne.
Podstawowe dane:
Producent: Kitty Hawk Corp., USA
Pierwszy lot: 2017 r.
Zasięg: 62 mile (99,8 km), 30 minut
Liczba miejsc: 2 pasażerów
Udźwig: 570 funtów (258,5 kg)
fot.: KITTY HAWK
Media
4
Workhorse SureFly to konstrukcja hybrydowa, może latać dłużej niż inne, konkurencyjne pojazdy, ponieważ jej silnik benzynowy ładuje akumulatory. SureFly ma składane ramiona, dzięki czemu można go zaparkować w przeciętnym garażu. Koszt zakupu tego cacka to mniej niż 200 tys. USD. Workhorse, producent elektrycznych samochodów ciężarowych i dronów dostawczych, twierdzi, że model zdalnego sterowania jest w trakcie opracowania, natomiast obecnie dostępna wersja jest pilotowana przez człowieka.
Podstawowe dane:
Producent: Workhorse Group Inc., USA
Pierwszy lot: 2018 r.
Zasięg: 225 mil (362,1 km), 2,5 godziny
Liczba miejsc: 2 pasażerów
Udźwig: 550 funtów (249,5 kg)
fot.: WORKHORSE
Media
5
Elektryczna taksówka powietrzna, napędzana 36 silnikami odrzutowymi, które obracają się po starcie w taki sposób, że dron leci jak samolot o stałych skrzydłach. Lilium Jet zużywa o 90 proc. mniej energii niż helikopterowe drony, co zapewnia wystarczający zasięg, aby latać z Nowego Jorku do Bostonu. Lilium mówi, że przejazd z Manhattanu do lotnisk w mieście kosztowałby około 70 dolarów za pasażera.
Podstawowe dane:
Producent: Lilium GmbH, Niemcy
Pierwszy lot: 2019 r.
Zasięg: 186 mil (299,3 km), 60 minut
Liczba miejsc: 4-5 pasażerów
fot.: LILIUM
Media
Powiązane
Reklama
Reklama