Wyniki finansowe to nie wszystko: jak odróżnić firmę zdrową od chorej?
Wyniki finansowe raportują stan firmy z przeszłości i milczą na temat kapitału ludzkiego w organizacji. Często gdy są gorsze, może być już za późno na zmiany. Margaret Heffernan z inc.com podpowiada, na co zwracać uwagę, aby w porę zapobiec katastrofie.
.
1 2. Konflikt jest nieuniknioną częścią życia. Zdrowe firmy potrafią zarządzać konfliktem w taki sposób, aby wydobyć z niego twórczy potencjał. Każde starcie stanowisk, różne zdania mogą niespodziewanie rzucić nowe światło na dotychczasowe praktyki w organizacji. Co więcej, najlepsi liderzy celowo kreują strukturę, w której niczym w laboratoryjnej retorcie we względnie bezpiecznych warunkach można testować krytyczne dla danej organizacji procesy i „zderzać” ze sobą różne pomysły. Efekty mogą być spektakularne i bardzo korzystne dla organizacji. W firmie, gdzie konflikty są pozostawiane bez zarządzania, z czasem rosną i rozsadzają atmosferę w organizacji od wewnątrz, uniemożliwiając skuteczną i satysfakcjonującą pracę niemal wszystkim.
ShutterStock
2 3. Firmy, które wymagają od pracowników ponadprzeciętnego poświęcenia, szybko doprowadzą zatrudnionych do wypalenia. Jeśli w organizacji wiele osób zostaje po godzinach, lub jeśli oczywistą praktyką jest praca w weekendy, firma ma bardzo poważny problem. Przepracowanie i wypalenie (które nadejdą w tej sytuacji wcześniej czy później) są wrogami kreatywności i efektywności. Zaangażowanie przepracowanej osoby będzie malało dramatycznie. Konkurencja tylko na to czeka. Zdrowa firma zachęca pracowników do właściwego korzystania z czasu wolnego – jedynie to może jej zagwarantować napływ nowych pomysłów i wysokie zaangażowanie w pracę.
ShutterStock
3 4. Rozsądne płace, czyli takie, które są na dobrym i satysfakcjonującym poziomie, ale z drugiej strony nie są przesadnie wysokie. Nic nie działa na pracownika bardziej demotywująco niż nieprzyzwoicie wysokie pensje innych współpracowników lub bardzo niskie własne wynagrodzenie. I co najważniejsze – płace NIE SĄ uzależnione od wyników. Nie oznacza to, że sukces nie jest nagradzany. Oznacza to, że nagroda za sukces czy dodatkową aktywność przyjmuje inną formę – np. publicznej pochwały, dodatkowych dni wolnych, dodatkowych możliwości rozwoju (szkolenia). Taka nagroda za lepsze wyniki wzmacnia zaangażowanie i jest dobrym materiałem do wzmocnienia kreatywności.
Bloomberg / Bartek Sadowski
4 5. Wyniki finansowe to nie wszystko. Choć finanse są kluczowe z punktu widzenia organizacji, to jednak firmy, które dbają tylko o stronę finansową, być może na krótką metę będą w stanie wygenerować zyski, ale w dłuższej perspektywie upadną. Jednym z największych kapitałów każdej organizacji jest kapitał ludzki. Jeśli firma nie mierzy jakości kapitału ludzkiego i nie dba o jego przejawy (np. satysfakcja, zaangażowanie, atmosfera), podcina tym samym najważniejszą gałąź, na której siedzi. Tam gdzie kapitał ludzki jest słaby, wypaleni i niezadowoleni pracownicy będą z czasem odchodzić oraz wykorzystają każdą okazję, aby zmienić swoje warunki pracy. Tam, gdzie kapitał ludzi jest wysoki, zaangażowani i usatysfakcjonowani pracownicy nawet w czasach kryzysu będą gotowi do pewnych poświęceń na rzecz firmy.
ShutterStock