Jedyna firma zapewniająca przewozy autobusowe w Shangqiu, mieście w centralnej prowincji Henan w Chinach, poinformowała w czwartek, że od 1 marca wstrzyma usługi, powołując się na duże straty, które utrudniły wypłatę wynagrodzeń, a nawet ubezpieczenie pojazdów. Winą za obecną sytuację częściowo obarczono niewystarczającą wypłatę dotacji od władz miasta.

„Działanie Shangqiu Public Transportation Co. Ltd. jest niezwykle trudne” – stwierdziła firma w oświadczeniu opublikowanym na swoim oficjalnym koncie WeChat. Lokalne media podały, że firma nie wypłacała pensji przez pięć miesięcy.

Oświadczenie zostało usunięte po tym, jak rano zaczęło zyskiwać popularność na platformach społecznościowych. Około południa firma wycofała się, przepraszając za „negatywny wpływ” swojego poprzedniego oświadczenia i obiecując „przezwyciężyć trudności i upewnić się, że wyjazdy autobusów nie będą zawieszane” – podały chińskie media, w tym The Paper.

Wiadomość o zawieszeniu usług autobusowych do czwartkowego popołudnia, z około 98 milionami wyświetleń była najpopularniejszym tematem na chińskim Weibo, platformie w stylu Twittera,

Reklama

Rząd Shangqiu obiecał zapewnić normalne funkcjonowanie spółki, dodając, że „subsydiuje firmę zgodnie z ustaleniami”.

Zgodnie z korporacyjną bazą danych firma autobusowa jest własnością prywatną i jest powiązana z miejskim biurem transportu. Shangqiu odnotowało w ubiegłym roku deficyt w swoim głównym budżecie w wysokości 31,8 mld juanów (4,6 mld USD), o 13 proc. mniejszy niż w 2021 r.

Finanse samorządów lokalnych wyraźnie uszczupliły się w zeszłym roku, ponieważ załamanie na rynku nieruchomości zmniejszyło ich dochody ze sprzedaży ziemi, kluczowego źródła dochodów, a wpływy z podatków spadły z powodu słabnącej gospodarki. Jednocześnie lokalne władze zostały zmuszone do zwiększenia wydatków na testy Covid i inne kontrole.

ikona lupy />
Polityka Covid Zero i spowolnienie gospodarcze spowodowały, że prowincje były jeszcze bardziej na minusie / Bloomberg

W całym kraju deficyt budżetowy skoczył w ubiegłym roku do rekordowego poziomu 1,3 biliona dolarów, głównie z powodu pogorszenia kondycji finansowej prowincji i samorządów lokalnych.

Chociaż Shangqiu może ograniczać wydatki na usługi publiczne, miasto nadal inwestuje pieniądze w infrastrukturę. Według doniesień lokalnych mediów w styczniu miasto rozpoczęło łącznie 132 duże projekty o łącznej wartości 167 miliardów juanów.

Inne chińskie miasta również borykają się z podobnymi problemami jak Shangqiu. Według doniesień lokalnych mediów firma autobusowa w mieście Mohe w północno-wschodniej prowincji Heilongjiang ogłosiła plany wstrzymania usług na początku tego miesiąca, ale zmieniła decyzję wkrótce po interwencji rządu. Hrabstwo Dancheng, w prowincji Henan, tymczasowo zawiesiło usługi autobusowe w sierpniu 2022 r. z powodu spadku liczby pasażerów.

W tarapatach było też miasto Hegang w Heilongjiang. Po tym, jak lokalna firma ciepłownicza poinformowała, że zaprzestanie świadczenia usług z powodu rosnących cen węgla i braku dotacji, miastu groziło wyłączenie centralnego ogrzewania w styczniu, gdy temperatury spadły do minus 30°C. Po interwencji władz lokalnych firma ostatecznie obiecała kontynuować dostawy ciepła. Hegang trafił na pierwsze strony gazet w całym kraju na początku 2022 r., po tym, gdy jako pierwsze chińskie miasto rozpoczęło oficjalną restrukturyzację fiskalną.

Wiele chińskich samorządów walczy również ze spadkiem liczby ludności w miarę starzenia się społeczeństwa i przenoszenia się ludzi do większych miast, co utrudnia utrzymanie podstawowych usług publicznych. Według rządowych danych spisowych, populacja Heilongjiang skurczyła się o prawie 17 proc. w latach 2010-2020, tracąc w tym okresie 6,5 miliona ludzi.