Prawie 3/4 badanych wie, na kogo zagłosuje
Portal przypomina, że w poniedziałek przedstawił pierwszą część sondażu UCE Research dla Onetu: Blisko trzy czwarte Polaków wie, na kogo zagłosuje w wyborach prezydenckich 18 maja. Jednak co czwarty wyborca zakłada, że może zmienić zdanie.
Części osób nie podobają się wystawieni kandydaci
Onet w środę prezentuje kolejne wyniki sondażu. Trzecie pytanie, na które odpowiedzieli ankietowani UCE Research brzmi: "Czy Pana/Pani zdaniem, kandydat/kandydatka wystawiony/wystawiona przez formację polityczną, którą Pan/Pani popiera, obecnie niezbyt dobrze sprawdza się w tej roli? I czy ww. formacja powinna poważnie rozważyć zamianę wybranej osoby na inną?".
Według sondażu, niemal co trzeci uczestnik sondażu (32,4 proc.) ma złe zdanie o kampanii kandydata popieranej przez siebie formacji i skłania się do propozycji jego wymiany: odpowiedzi "zdecydowanie tak" udzieliło 15,5 proc. osób, a "raczej tak" 16,9 proc.
Takiej propozycji nie dopuszcza jednak więcej niż połowa (55,1 proc.) badanych: odpowiedzi "zdecydowanie nie" udzieliło 28,8 proc. osób, a "raczej nie" 26,3 proc.
"Nie wiem/trudno powiedzieć" — to wybór 12,6 proc. ankietowanych.
Krytyka kampanii prezydenckiej
Jak podkreśla Onet, odpowiedzi są interesujące, biorąc pod uwagę partyjne preferencje respondentów. Mogą niepokoić sztaby dwóch kandydatów na prezydenta.
Swoista krytyka kampanii i rozważania nad zamianą kandydata na prezydenta najrzadziej pojawiają się wśród biorących udział w sondażu zwolenników Koalicji Obywatelskiej (Rafała Trzaskowskiego). Taki scenariusz dopuszcza 22,5 proc. osób.
Nieco częściej takiej dyskusji oczekują sympatycy Konfederacji (Sławomira Mentzena) oraz Prawa i Sprawiedliwości (Karola Nawrockiego). To odpowiednio 33,7 proc. oraz 36,4 proc. osób.
Najczęściej niezadowolenie z kampanii i rozważania nad zmianą kandydata dotyczą zdeklarowanych w badaniu wyborców Lewicy (Magdaleny Biejat) — 40 proc. osób i Trzeciej Drogi (Szymona Hołowni) — 40,4 proc. osób.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-10 lutego 2025 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research dla Onetu na próbie 1003 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat. (PAP)