UE prowadzi dyskusje w tej sprawie z państwami, które są stronami konfliktu, czyli m.in. z Niemcami i Francją. Tematem rozmów jest kwestia rozwiązania problemu nielegalnej pomocy publicznej, jakiej obie strony transatlantyckiego sporu udzieliły Airbusowi i Boeingowi – twierdzą informatorzy agencji Bloomberg.

Propozycja Komisji Europejskiej (KE) ma jednak dotyczyć nie tylko sporu wokół samolotów, ale także szerszego tematu relacji handlowych Europy i USA.

„Unia Europejska kontynuuje wsparcie dla wynegocjowanego porozumienia ws. wszystkich spraw związanych z lotnictwem cywilnym” – napisała w oświadczeniu Sophie Dirven, rzeczniczka prasowa KE. „Oczekujemy konstruktywnej współpracy ze strony nowej administracji Joe Bidena, aby rozwiązać ten długotrwały spór w ramach odnowionej agendy transatlantyckiej. Jestemy w tej kwestii w stałym kontakcie z państwami członkowskimi” – czytamy w oświadczeniu.

Celem każdego porozumienia będzie wycofanie się USA i UE z subsydiowania producentów samolotów w zamian za likwidację ceł na maszyny Boeinga i Airbusa, a także szereg rozwiązań takich obszarach, jak handel winem, oliwkami, traktorami i grami wideo.

Reklama

Spór o lotnictwo rozpoczął się w 2004 roku

Amerykańsko-europejski spór sięga 2004 roku, gdy USA założyły w Światowej Organizacji Handlu (WTO) sprawę przeciw UE i jej członkom, którzy udzielili wsparcia Airbusowi. Rok później Unia odpowiedziała złożeniem własnej skargi na USA, które w niesprawiedliwy sposób udzieliły wsparcia Boeingowi.

W 2019 roku WTO pozwoliła Stanom Zjednoczonym na działania odwetowe przy pomocy nałożenia ceł o wartości ok. 7,5 mld dol. na europejski eksport, zaś w październiku UE uzyskała zgodę na kontruderzenie i oclenie amerykańskich produktów o wartości 4 mld dol.

Później obie strony próbowały osiągnąć porozumienie w tej sprawie, ale rozmowy utknęły w miejscu po tym, jak 30. grudnia USA poszerzyły cła na europejskie samoloty, wina i alkohole

Jak USA zareagują na europejską propozycję?

Choć Joe Biden zachowuje milczenie w tej sprawie, to przyszły sekretarz stanu Tony Blinken wzywał wcześniej do poprawy stosunków transatlantyckich i zakończenia wywołanej przez Donalda Trumpa „sztucznej wojny handlowej” z Europą.

Unia z kolej chciałaby zniesienia wzajemnych ceł odwetowych, co na początku grudnia 2020 roku zasygnalizował europejski komisarz ds. handlu Valdis Dombrovskis. „Rozwązaniem preferowanym przez UE byłoby wycofanie się lub przynajmniej zawieszenie ceł oraz osiągnięcie porozumienia ws. przyszłych obszarów związanych z lotnictwem cywilnym” – wskazał Dombrovskis.

Trump ogłosił dodatkowe cła

Wczoraj administracja Donalda Trumpa ogłosiła nałożenie dodatkowych ceł na produkty z Francji i Niemiec, w tym na części samolotowe. Te ostatnie zostały objęte 15-proc. cłem, zaś 25-proc. cłem objęto sprowadzane z tych krajów alkohole. >>> Czytaj więcej na ten temat