Wśród krajów, dla których dostępne są dane Eurostat, najwyższy udział turystyki w całkowitej wartości dodanej brutto odnotowano w Chorwacji (11 proc.), Portugalii (8 proc.), Hiszpanii (7 proc.), Włoszech (6 proc.) i Austrii (5 proc.).

W wartościach bezwzględnych najwyższą bezpośrednią wartość dodaną brutto w turystyce wygenerowano w Niemczech (124 mld euro), następnie we Włoszech (100 mld euro) i we Francji (87 mld euro).

Jednocześnie z danych Eurostat wynika, iż w pierwszym roku pandemii koronawirusa, czyli w 2020 r., dla około połowy krajów UE całkowita bezpośrednia wartość dodana brutto spadła w turystyce o 184 mld euro (32 proc. w porównaniu z 2019 r.)

W 2020 r. spośród 64 branż gospodarki trzy z czterech, które odnotowały ponad 25 proc. spadek wartości dodanej brutto, były związane z turystyką: usługi turystyczne (-67 proc. w porównaniu z 2019 r.), transport lotniczy (-66 proc.) oraz hotelarstwo (-41 proc.).

Reklama

Jak zaznacza urząd dane z Bułgarii, Grecji, Cypru, Węgier, Malty oraz Polski nie są dostępne.

Andrzej Pawluszek (PAP)