Po fuzji z Bombardierem Alstom stanie się drugim na świecie producentem w swoim sektorze, za chińską firmą CRRC. Obroty koncernu, który zatrudniać będzie pracowników w 70 krajach, przekroczą 15,7 mld euro - prognozują dzienniki "Le Figaro" oraz "Les Echos".

Szef grupy Alstom Henri Poupart-Lafarge wyraził zadowolenie z utworzenia „nowego światowego lidera skoncentrowanego na zrównoważonej i inteligentnej mobilności”.

Połączenie z Bombardierem ma wzmocnić pozycję Alstomu również na rynku francuskim, gdzie konkuruje z niemieckim Siemensem i hiszpańskim CAF. Jednak aby uzyskać ostateczną zgodę Komisji Europejskiej, Alstom zobowiązał się sprzedać swój zakład w Reichshoffen w alzackim departamencie Dolnego Renu. Grupa prowadzi również negocjacje w sprawie sprzedaży lub dostępu do linii produkcyjnych fabryki w Hennigsdorf w Niemczech

Połączone Alstom i Bombardier – wśród największych firm polskiego rynku kolejowego

Sfinalizowane w piątek przejęcie kanadyjskiej firmy Bombardier Transport przez francuski koncern Alstom oznacza istotną zmianę również na polskim rynku kolejowym, gdzie połączone pod szyldem Alstom firmy będą największym graczem – wynika z informacji spółki.

„W Polsce Alstom będzie największym graczem na rynku kolejowym, zatrudniającym ponad 4 tys. pracowników w kilku zakładach produkcyjnych, z najszerszą ofertą w zakresie taboru, sygnalizacji i serwisu. Firma będzie również największym eksporterem w branży kolejowej w Polsce” – podał Alstom w piątkowym komunikacie.

W piątek ogłoszono, że francuski koncern specjalizujący się m.in. w produkcji infrastruktury kolejowej, sfinalizował przejęcie kanadyjskiego konkurenta Bombardier Transport za 5,5 mld euro. Po fuzji z Bombardierem Alstom stał się drugim na świecie producentem w swoim sektorze, za chińską firmą CRRC. Roczne obroty koncernu, zatrudniającego 75 tys. pracowników w 70 krajach, przekraczają 15,7 mld euro.

W Polsce Alstom jest reprezentowany m.in. przez spółkę Alstom Konstal w Chorzowie - jednego z największych producentów taboru kolejowego, wagonów metra i tramwajów dla europejskich operatorów. Koncern rozwija też na Śląsku swoje centrum inżynieryjne w dziedzinie wagonów z aluminium i stali. Ponadto ma m.in. Centrum Serwisowe Pendolino w Warszawie.

Alstom produkuje m.in. tabor szynowy: tramwaje, wagony metra oraz pociągi. W jego ofercie są zarówno pociągi wielkich prędkości, jak i kompletne rozwiązania dla metra czy komunikacji tramwajowej, a także usługi - jak utrzymanie i modernizacja infrastruktury oraz systemy sterowania ruchem kolejowym i infrastrukturą.

Również Bombardier należy do największych inwestorów w branży transportu szynowego w Polsce. W zakładach w Katowicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu zajmuje się m.in. produkcją nadwozi lokomotyw oraz wagonów pasażerskich, w tym do pociągów dużych prędkości, ram wózków dla pociągów wielkich prędkości, zespołów trakcyjnych ruchu regionalnego, tramwajów i wagonów metra.

Jak podano w piątkowym komunikacie, w skali globalnej spółka Bombardier Transportation wnosi do Grupy Alstom centra wiedzy specjalistycznej dla lokomotyw i wózków w Niemczech, monorail i małej kolei automatycznej w Kanadzie, pociągów podmiejskich i regionalnych we Francji i Wielkiej Brytanii, trakcji w Szwecji, a ponadto centra inżynieryjne w krajach atrakcyjnych z perspektywy kosztowej, jak np. Tajlandia. Bombardier ma też siedem spółek joint-venture w Chinach.