Jak przekazali eksperci portalu autobaza.pl, I kw. br. przyniósł widoczne przełamanie stagnacji na rynku motoryzacyjnym. Jak ocenili, pomimo ciągłego wzrostu cen aut używanych, pierwszy raz od trzech lat liczba dostępnych na rynku samochodów wzrosła, choć wciąż nie przekroczyła jeszcze poziomu sprzed pandemii.

Różnica w liczbie dostępnych aut w porównaniu do okresu sprzed pandemii wynosi nieco ponad 6 proc.

Porównując liczbę dostępnych ofert do pierwszego kwartału, w analogicznym okresie 2020 r. było ich o 11 proc. mniej, w 2021 r. o 14 proc., a w 2022 r. o ponad 16 proc. "Aktualnie różnica w liczbie dostępnych aut w porównaniu do okresu sprzed pandemii wynosi nieco ponad 6 proc." – stwierdzono. Zdaniem ekspertów, ożywienie widać również na rynku aut nowych.

Reklama

"Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR (...) w marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce o 21,17 proc. więcej samochodów osobowych niż rok wcześniej oraz o 27,75 proc. więcej niż w lutym br. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 17,78 proc." – zauważyli.

Zgodnie z danymi serwisu autobaza.pl, w 2019 r. na rynku aut używanych dominowały samochody o wartości nieprzekraczającej 25 tys. zł, a od 2022 r. ceny wzrosły średnio o 15 proc. "Największy wzrost możemy zaobserwować w przypadku aut o wartości powyżej 150 tys. zł, których liczba w ciągu czterech lat zwiększyła się aż o 153 proc." – oceniono.

Najpopularniejszym sprzedawanym modelem samochodu był Opel Astra

W I kw. br. najpopularniejszym sprzedawanym modelem samochodu – zdaniem ekspertów – był Opel Astra. Na drugim miejscu znalazło się BMW Seria 3, a na trzecim Volkswagen Golf.

Najczęściej sprzedawane auta używane to te z przedziałów 4-7 lat i 8-12 lat, które stanowią łącznie ponad połowę wszystkich ofert, po blisko 25,5 proc. udziału – przekazali eksperci.

Powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) zwrócili uwagę, że w I kw. 2023 r. rynek samochodowy UE również odnotował znaczny wzrost ewidencji nowych samochodów, rejestrując prawie 2,7 mln sztuk, tj. o 17,9 proc. więcej niż w 2022 r. Największy wzrost odnotowała Hiszpania (+44,5 proc.), a następnie Włochy (+26,2 proc.), Francja (+15,2 proc.) i Niemcy (+6,5 proc.) – wskazano.