Podczas targów transportowych IAA w Hanowerze w Niemczech, Contemporary Amperex Technology (CATL) zaprezentował nowe technologie i produkty dla pojazdów ciężarowych i statków o dużej ładowności, w tym akumulator o żywotności 15 lat i 2,8 miliona kilometrów.
Akin Li, prezes wykonawczy zagranicznego biznesu producenta akumulatorów powiedział w wywiadzie dla Bloomberg News, że CATL współpracuje już z kilkoma europejskimi producentami, w tym Daimler Truck, Volkswagen Commercial Vehicles i Volvo. Dodał też, że firma zajmuje się projektowaniem produktów, a także badaniami nad infrastrukturą potrzebną do szerszego przyjęcia zelektryfikowanego transportu komercyjnego.
Brak infrastruktury spowalnia elektryfikacje ciężkiego transportu
CATL rozszerza swoją działalność w zakresie akumulatorów do pojazdów użytkowych w Europie. Bloomberg przypomina, że Stary Kontynent ma na celu zmniejszenie emisji CO2 z pojazdów ciężarowych o 45 proc. do końca dekady, jednak technologie umożliwiające tę zmianę wdrażają się bardzo powoli i tę luką chce wykorzystać CATL.
W kwietniu Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów wezwało Brukselę do zajęcia się brakiem infrastruktury dla transportu elektrycznego, stwierdzając, że kontynent potrzebuje co najmniej 50 tys. publicznie dostępnych ładowarek, aby osiągnąć ten cel.
Sieć stacji wymiany akumulatorów
Częścią planu CATL jest budowa stacji wymiany akumulatorów, które umożliwią kierowcom wymianę wyczerpanego ogniwa na naładowane. Taka strategia pomogłaby obniżyć początkowy koszt dla operatorów, ponieważ mogą oni dzierżawić akumulator - zauważa Bloomberg.
Jednak sprostanie wyzwaniom technologicznym i biznesowym związanym z budową i utrzymaniem infrastruktury w Europie może zająć lata. Wcześniejsza próba chińskiego startupu EV Nio pokazała wyzwania związane z budowaniem firm zajmujących się wymianą baterii w Europie. Nio, które utworzyło ponad 2480 takich stacji w Chinach, stanęło w obliczu ogromnego opóźnienia w swoim pierwotnym planie budowy 20 stacji w Norwegii - przypomina Bloomberg.
Obszary portowe mogą być pierwszymi użytkownikami stacji wymiany baterii, powiedział Li, dodając, że CATL prowadzi rozmowy z gigantem żeglugowym CMA CGM na temat budowy zielonych portów.
Taniej jest sprowadzać baterie z Chin
Li powiedział, że „zdecydowanie taniej” jest używać baterii eksportowanych z Chin. Za taki rozwiązaniem stoi dojrzałość łańcucha dostaw w tym kraju. Jednak firma mogłaby też zwiększyć produkcję w Europie w oparciu o potrzeby klientów i inne wymagania lokalnej produkcji. CATL ma już zakład w Niemczech, który rozpoczął produkcję w 2022 r., i buduje kolejny na Węgrzech.