W tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zacznie podpisywać z wykonawcami pierwsze aneksy do kontraktów, które zwiększą limit waloryzacji do 10 proc. Ma to być odpowiedź na gwałtowanie rosnące koszty materiałów. Ceny części z nich, np. stali, w ostatnich dniach ustabilizowały się na wysokim poziomie, inne – choćby asfalt – wciąż drożeją. Drogowcy zakładają, że wszystkie aneksy (ponad 130) zostaną zawarte do końca sierpnia. 10-proc. waloryzacja obejmie zarówno nowe kontrakty, jak i te starsze, podpisywane od 2019 r., w których granica zwiększania wartości umowy wynosiła 5 proc., i jeszcze wcześniejsze. Rząd zabezpieczył już dodatkowe środki na ten cel. Do Programu budowy dróg krajowych i autostrad dorzucono 2,6 mld zł, a do Programu budowy 100 obwodnic – 115 mln.
Znacznie wyższe ceny materiałów przełożyły się też na wyraźny wzrost wartości ofert w nowych przetargach drogowych. Należy zapomnieć już o cenach za roboty na poziomie 60 proc. kosztorysu zamawiającego, co zdarzało się w zeszłym roku. Jak poinformowała nas GDDKiA, spośród dziewięciu postępowań przetargowych, w których oferty otwierano po 24 lutego, czyli po agresji Rosji na Ukrainę, w czterech przypadkach wszystkie propozycje wykonawców przekroczyły kwotę, którą planowano na sfinansowanie zamówienia.