Budowa obwodnicy Mierzyna prowadzona będzie wspólnie przez GDDKiA i samorząd, ponieważ droga w połowie przebiegać będzie na terenie miasta Szczecin, gdzie drogami zarządza Prezydent Miasta. W oparciu o porozumienie podpisane w 2022 r. przygotowany został projekt budowlany. Dokumentacja dla drogi była gotowa już w ubiegłym roku, co pozwoliło na rozpoczęcie procedury uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID dla obu inwestorów w marcu tego roku.
Porozumienie obejmujące etap robót budowlanych miasto Szczecin i GDDKiA podpisały na początku tego roku. Każda ze stron będzie ponosiła koszty prac na swoim terenie.
- Wspólna realizacja tej inwestycji przez GDDKiA i Miasto Szczecin to wręcz modelowy przykład współpracy rządu i samorządu przy inwestycjach infrastrukturalnych – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Jak podaje GDDKiA, roboty będą mogły ruszyć wkrótce po podpisaniu umowy z wykonawcą, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 r.
Ważny dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Szczecin Zachód, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina. Tymczasem obecnie DK10 przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na tym fragmencie trasy, już teraz w godzinach szczytu, codziennie tworzą się gigantyczne korki, przez co droga wychodzący ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej w obecnym przebiegu nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu. Dlatego potrzebna jest budowa zupełnie nowej trasy omijającej miejscowość Mierzyn.
- Obwodnica Mierzyna będzie kluczowym połączeniem Szczecina z Zachodnią Obwodnicą miasta w ciągu S6. Dzięki tej inwestycji również tranzyt z drogi krajowej nr 10 ominie zakorkowany w godzinach szczytu Mierzyn – powiedział Arkadiusz Marchewka.
Przebieg trasy obwodnicy Mierzyna
Projektowana nowa trasa od strony Szczecina zaczyna się od skrzyżowania na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Za realizację tego fragmentu trasy, o długości ponad 200 m, odpowiada miasto Szczecin.
Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA.
Następny fragment trasy, o długości około 2,1 km, ponownie wchodzi na teren Szczecina. Na tym odcinku trasa będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych.
Kolejny fragment nowej DK10 to znów zadanie zarządzane przez GDDKiA. Ten odcinek będzie miał około 1,3 km i zakończy się węzłem Szczecin Zachód (Dołuje).