Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała kolejny krok, który przybliża do budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina, tak długo oczekiwanej trasy nie tylko przez mieszkańców Szczecina. Nowy objazd stolicy Pomorza Zachodniego odciąży obecny przebieg A6, S3 i S6 omijających miasto od południa oraz wschodu. Domknie też ring wokół stolicy woj. zachodniopomorskiego, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.

Przetargi na wybór wykonawców inwestycji ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Postępowania spotkały się z dużym zainteresowaniem firm. Łącznie wpłynęło ponad 2 200 pytań ze strony wykonawców. Ostatecznie w przetargu na realizację odcinka Kołbaskowo - Dołuje wpłynęło łącznie dziesięć ofert. Natomiast w przetargu na odcinek Dołuje - Police wzięło udział dziewięciu oferentów.

Kolejnym etapem jest badanie i weryfikacja ofert.

ikona lupy />
Mapa województwa zachodniopomorskiego z zaznaczeniem lokalizacji ZOS / GDDKiA

Oferty na odcinek Kołbaskowo - Dołuje

Do budowy odcinka Kołbaskowo - Dołuje zgłosiło się łącznie dziesięć ofert. Ceny deklarowane przez wykonawców wahają się od 671,6 mln zł do 1 029,8 mln zł. Najniższą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR, podczas gdy najwyższa oferta wpłynęła z firmy STRABAG.

Nr oferty Nazwa Wykonawcy Cena
1 ALDESA CONSTRUCCIONES POLSKA SP. Z O.O. - Lider 861 765 374,09
2 BUDIMEX S.A. 856 394 237,94
3 China Harbour Engineering Company Ltd. 732 476 915,74
4 MIRBUD 783 510 000,00
5 MOSTOSTAL WARSZAWA S.A. 882 890 518,80
6 NDI S.A. 810 469 957,72
7 POLAQUA Sp. z o.o. 881 199 940,68
8 PORR S.A. 776 762 544,72
9 PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUG TECHNICZNYCH INTERCOR SP. Z O.O. 671 580 000,00
10 STRABAG SP. Z O.O. 1 029 805 569,00

Na odcinku Kołbaskowo - Dołuje o długości 13,6 km powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym osiem przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe.

Oferty na odcinek Dołuje - Police

W przetargu na odcinek Dołuje - Police wzięło udział dziewięciu oferentów, a zadeklarowane kwoty wahały się od 528,9 do 842 mln zł. Podobnie jak w przypadku pierwszego odcinka, najniższa ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR. Najwyższe oferta wpłynęła od firmy Mostostal Warszawa S.A..

Nr oferty Nazwa Wykonawcy Cena
1 Aldesa ConstruccionesPolska sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A 837 464 325,66
2 BUDIMEX S.A. 732 434 606,70
3 China Harbour Engineering Company Ltd. 764 760 156,92
4 MIRBUD 793 987 062,57
5 MOSTOSTAL WARSZAWA S.A. 842 005 610,72
6 NDI S.A. 694 787 343,61
7 POLAQUA Sp. z o.o. 735 027 909,00
8 PORR S.A. 716 405 823,57
9 PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUG TECHNICZNYCH INTERCOR SP. Z O.O. 528 900 000,00

W ramach realizacji 11,9 km odcinka Dołuje - Police powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych.

Dla obu odcinków termin zakończenia procedur będzie zależał od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Podpisanie umowy planowane jest w IV kwartał tego roku.

ikona lupy />
Mapa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6 z zaznaczeniem odcinków, dla których znamy ofert / GDDKiA

Na oferty odcinka Police - Goleniów jeszcze poczekamy

W ciągu najbliższych kilku tygodni, do 23 maja, powinniśmy też poznać oferty dla ostatniego odcinka S6 ZOS, tj. Police – Goleniów. To najbardziej skomplikowana inwestycja na tej trasie, ponieważ w jej skład wchodzi budowa tunelu pod Odrą o długości 5 km, najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Cały odcinek (wraz z tunelem) będzie miał długość 23,4 km.

Inwestycja obejmie również budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi.

Kiedy pojedziemy nową S6

GDDKiA ma już w ręku decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków, które uzyskała w marcu tego roku.

Zadaniem wybranych w przetargach podmiotów będzie opracowanie projektów wykonawczych i realizacja robót budowlanych. Dla odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Zakończenie prac planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r.

Odcinek Police - Goleniów będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą. GDDKiA zakłada, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2033 r.