Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała kolejny krok, który przybliża do budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina, tak długo oczekiwanej trasy nie tylko przez mieszkańców Szczecina. Nowy objazd stolicy Pomorza Zachodniego odciąży obecny przebieg A6, S3 i S6 omijających miasto od południa oraz wschodu. Domknie też ring wokół stolicy woj. zachodniopomorskiego, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.
Przetargi na wybór wykonawców inwestycji ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Postępowania spotkały się z dużym zainteresowaniem firm. Łącznie wpłynęło ponad 2 200 pytań ze strony wykonawców. Ostatecznie w przetargu na realizację odcinka Kołbaskowo - Dołuje wpłynęło łącznie dziesięć ofert. Natomiast w przetargu na odcinek Dołuje - Police wzięło udział dziewięciu oferentów.
Kolejnym etapem jest badanie i weryfikacja ofert.
Oferty na odcinek Kołbaskowo - Dołuje
Do budowy odcinka Kołbaskowo - Dołuje zgłosiło się łącznie dziesięć ofert. Ceny deklarowane przez wykonawców wahają się od 671,6 mln zł do 1 029,8 mln zł. Najniższą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR, podczas gdy najwyższa oferta wpłynęła z firmy STRABAG.
Nr oferty | Nazwa Wykonawcy | Cena |
1 | ALDESA CONSTRUCCIONES POLSKA SP. Z O.O. - Lider | 861 765 374,09 |
2 | BUDIMEX S.A. | 856 394 237,94 |
3 | China Harbour Engineering Company Ltd. | 732 476 915,74 |
4 | MIRBUD | 783 510 000,00 |
5 | MOSTOSTAL WARSZAWA S.A. | 882 890 518,80 |
6 | NDI S.A. | 810 469 957,72 |
7 | POLAQUA Sp. z o.o. | 881 199 940,68 |
8 | PORR S.A. | 776 762 544,72 |
9 | PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUG TECHNICZNYCH INTERCOR SP. Z O.O. | 671 580 000,00 |
10 | STRABAG SP. Z O.O. | 1 029 805 569,00 |
Na odcinku Kołbaskowo - Dołuje o długości 13,6 km powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym osiem przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe.
Oferty na odcinek Dołuje - Police
W przetargu na odcinek Dołuje - Police wzięło udział dziewięciu oferentów, a zadeklarowane kwoty wahały się od 528,9 do 842 mln zł. Podobnie jak w przypadku pierwszego odcinka, najniższa ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR. Najwyższe oferta wpłynęła od firmy Mostostal Warszawa S.A..
Nr oferty | Nazwa Wykonawcy | Cena |
1 | Aldesa ConstruccionesPolska sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A | 837 464 325,66 |
2 | BUDIMEX S.A. | 732 434 606,70 |
3 | China Harbour Engineering Company Ltd. | 764 760 156,92 |
4 | MIRBUD | 793 987 062,57 |
5 | MOSTOSTAL WARSZAWA S.A. | 842 005 610,72 |
6 | NDI S.A. | 694 787 343,61 |
7 | POLAQUA Sp. z o.o. | 735 027 909,00 |
8 | PORR S.A. | 716 405 823,57 |
9 | PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUG TECHNICZNYCH INTERCOR SP. Z O.O. | 528 900 000,00 |
W ramach realizacji 11,9 km odcinka Dołuje - Police powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych.
Dla obu odcinków termin zakończenia procedur będzie zależał od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Podpisanie umowy planowane jest w IV kwartał tego roku.
Na oferty odcinka Police - Goleniów jeszcze poczekamy
W ciągu najbliższych kilku tygodni, do 23 maja, powinniśmy też poznać oferty dla ostatniego odcinka S6 ZOS, tj. Police – Goleniów. To najbardziej skomplikowana inwestycja na tej trasie, ponieważ w jej skład wchodzi budowa tunelu pod Odrą o długości 5 km, najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Cały odcinek (wraz z tunelem) będzie miał długość 23,4 km.
Inwestycja obejmie również budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi.
Kiedy pojedziemy nową S6
GDDKiA ma już w ręku decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków, które uzyskała w marcu tego roku.
Zadaniem wybranych w przetargach podmiotów będzie opracowanie projektów wykonawczych i realizacja robót budowlanych. Dla odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Zakończenie prac planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r.
Odcinek Police - Goleniów będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą. GDDKiA zakłada, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2033 r.