Przejęta w zeszłym przez Polski Fundusz Rozwoju Pesa znowu zamierza podbijać zagraniczne rynki. Dziś podpisała nowy kontrakt dla Czech. Jeździ tu już 31 spalinowych pociągów Link, które dostarczono w latach 2011 – 2014. Teraz za południową granicę trafią także elektryczne pociągi z Bydgoszczy. Siedem składów Elf.eu zamówił czeski prywatny przewoźnik RegioJet. Wartość kontraktu to 84 mln zł, a wszystkie pociągi muszą być dostarczone do grudnia 2021 roku.

Firma RegioJet potrzebuje nowych składów, bo niedawno wygrała przetarg na obsługę na trzech lokalnych liniach w regionie Usti. Kupione przez czeskiego przewoźnika składy to pierwsze pociągi z Pesy, które będą dostosowane do prądu zmiennego 25 lub 15 kV, a także prądu stałego o napięciu trzech kilowoltów. Będą wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy internet. W środku podróżni będą mieli także do dyspozycji uchwyty dla rowerów, miejsce na wózki inwalidzkie, automaty biletowe a także pojemniki umożliwiające segregację śmieci.

Pociąg Elf.eu dla RegioJet. Źródło: PESA

Pociąg Elf.eu dla RegioJet. Źródło: PESA

źródło: Materiały Prasowe

Kontrakt dla Deutsche Bahn

Jednocześnie Pesa w tym roku musi doprowadzić do końca inny ważny zagraniczny kontrakt – na dostawę 72 pociągów dla Deutsche Bahn. To zamówienie, które ma spore opóźnienie. Jak jednak zapewnia prezes Pesy Krzysztof Sędzikowski, udało się już porozumieć w kwestii kar. Zamiast kilkuset mln zł, co początkowo groziło firmie, producent zapłaci kilkadziesiąt mln zł kary. Nie podaje jednak szczegółów w tej sprawie.

Pociąg Elf.eu dla RegioJet. Źródło: PESA

Pociąg Elf.eu dla RegioJet. Źródło: PESA

źródło: Materiały Prasowe

Jednocześnie szef Pesy zapowiada, że w tym roku firma, która w ostatnich trzech latach miała duże problemy finansowe, powinna wyjść na plus. Sposobem na to ma być zmiana taktyki rynkowej. Producent taboru nie rzuca się, jak dawniej, na wszystkie kontrakty, tylko starannie je selekcjonuje i nie zgłasza zbyt niskich cen.

W ostatnim czasie pewien rozgłos zyskała sprawa wielkiego przetargu na 213 tramwajów dla Warszawy, w którym Pesa zaproponowała cenę o pół miliarda wyższą niż koreański Hyundai. >>> Czytaj więcej 

>>> Czytaj też: PESA uzyskała niemiecką i polską homologację dla pojazdów LINK 600-20