"CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich: inaugurację współpracy z master architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska" - powiedział w czwartek wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak wskazał, master architekt lotniska CPK ma m.in. zaprojektować budynek terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzeł transportowy.

W opinii Horały, przyszłe lotnisko ma być jednym z największych w Europie, będzie odpowiadało polskim potrzebom i aspiracjom, a wybrany na master architekta partner, jest "ze światowej czołówki". "Dziś podpisanie umowy z master architektem, ale już w początkach przyszłego roku rozpoczęcie prac budowlanych. W ramach programu inwestycyjnego pierwsze roboty budowlane zaczną się w komponencie kolejowym - to będzie początek drążenia tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią" - mówił. Dodał, że mniej więcej w połowie przyszłego roku ruszą prace przygotowawcze, "czyli to przysłowiowe wbicie łopaty".

Ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Anna Louise Clunes wskazała, że wybór Foster+Partners w projekcie CPK, to "kolejny przykład rozwoju partnerstwa brytyjsko-polskiego". "Jestem głęboko przekonana, że nasze brytyjskie doświadczenie w realizacji złożonych projektów transportowych może pomóc uczynić CPK sukcesem na światową skalę". Zapewniła, że rząd brytyjski będzie udzielał nadal wsparcia dla tej współpracy.

Reklama

Prezes CPK Mikołaj Wild przekazał, że zwycięzcę na tzw. master architekta wyłoniono w trybie dialogu konkurencyjnego, do którego zakwalifikowały się: konsorcja Zaha Hadid Architects i WSP UK Limited; Dar Al-Handasah i Perkins&Will; Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams + Partners LLP, gmp International GmbH, a także Kohn Pedersen Fox (KPF). Ze zwycięskim konsorcjum na potrzeby tego zadania współpracuje polska pracownia projektowa Kuryłowicz & Associates.

"Częścią dialogu konkurencyjnego były warsztaty projektowe, podczas których kandydaci mogli przedstawić swoją wizję projektu CPK. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się jednak dopiero teraz. Razem ze światowymi architektami opracujemy ostateczny projekt najważniejszego elementu polskiego układu transportowego" - powiedział Wild.

Szef Studio Foster+Partners Grant Brooker mówił, że w trakcie warsztatów projektowych, przemyślenia architektów skupiały się na ustaleniu kształtu budynku. "Chcieliśmy się zainspirować czymś, co jest lokalne, czyli krajobrazem, dziedzictwem, czymś, co będzie właściwe dla tego centrum komunikacyjnego zlokalizowanego w centrum kraju". Jak powiedział, w projekcie ważnym elementem jest integracja wszystkich rodzajów transportu, utworzenie odpowiednich połączeń transportowych. "Musimy odpowiednio zaprojektować otwarte przestrzenie, ciągi komunikacyjne. Mówimy o olbrzymich przestrzeniach, budynkach, które mają pomieścić miliony osób" - tłumaczył Brooker.

Jak mówił, architekci będą starali się zaprojektować budynek tak, by pasażerowie patrząc np. na pasy startowe odczuwali "ekstazę". "By ten budynek miał odpowiedni charakter i ducha, pozwalał na odczuwanie radości i wielkiej skali. W miarę, jak pasażerowie będą się zbliżać do wejścia do samolotu, te przestrzenie będą malały" - tłumaczył.

Według spółki wartość umowy - wraz z jej zakresem objętym prawem opcji - wynosi 696 mln zł (ok. 150 mln euro). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 r.

Spółka podała, że pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia bujna zieleń i naturalne światło.

Foster+Partners to globalne biuro architektoniczne, urbanistyczne i projektowe; założone ponad 50 lat temu, w 1967 roku, przez Normana Fostera. Od tego czasu założyciel wraz z zespołem tworzył międzynarodowe biuro o światowej renomie. Pracownia łączy umiejętności architektoniczne z umiejętnościami w zakresie inżynierii, zarówno strukturalnej, jak i środowiskowej, urbanistyki, projektowania wnętrz i projektowania przemysłowego, tworzenia makiet i filmów, lotnictwa i wielu innych dziedzin, a koleżeńskie środowisko pracy przypomina środowisko akademickie.

W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta