Wizz Air 26 stycznia br. informował, że od 29 kwietnia br. rozpocznie loty z Katowic do Erywania w Armenii. Połączenie miało być obsługiwane dwa razy w tygodniu: w środy i soboty.

Techniczny postój

27 stycznia br. prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał komunikat, w którym wskazał, że Wizz Air Hungary Ltd. nie posiada wymaganego upoważnienia do wykonywania przewozów na tej trasie. Dodał, że postępowanie administracyjne ws. jego wydania zostało wszczęte na wniosek przewoźnika.

Reklama

W czwartek linia Wizz Air rozesłała stanowisko, w którym poinformowała o przesunięciu inauguracji połączenia Katowice – Erywań z 29 kwietnia br. na 2 lipca br., a także wyraziła rozczarowanie postawą ULC, który – jak napisano - od stycznia 2023 r. zwleka z decyzją o zezwoleniu na uruchomienie połączenia.

Międzynarodowa umowa na lotnicza

Jak argumentował przewoźnik, ma to miejsce mimo tego, że Unia Europejska podpisała z Armenią umowę o wspólnej przestrzeni powietrznej, "w ramach której zarówno unijni, jak i armeńscy przewoźnicy mogą obsługiwać połączenia lotnicze pomiędzy krajami Unii a Armenią bez żadnych dodatkowych wymogów".

Jak przekazało PAP w piątek biuro prasowe ULC, przeprowadzone postępowanie wykazało, że w tej sprawie nie mają zastosowania przepisy Umowy o wspólnym obszarze lotniczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, a Republiką Armenii, ponieważ "umowa ta nie weszła w życie i nie może być tymczasowo stosowana".

Monopol na loty

ULC wskazał, że tym samym umowa UE - Armenia nie może zastępować obowiązujących przepisów umowy międzyrządowej Polski i Armenii, której postanowienia uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., ze względu na zawarty w niej warunek monodesygnacji.

Chodzi w tym wypadku o określenie przez każdą ze stron jednego przewoźnika uprawnionego do wykonywania połączeń między oboma krajami. Ze strony polskiej wykonuje je już LOT na trasie Warszawa – Erywań.

ULC wyjaśnił, że w postępowaniu zwrócił się do Komisji Europejskiej i Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wyrażenie opinii ws. możliwości stosowania umowy UE - Armenia. Z odpowiedzi wynika, że umowa nie weszła w życie i nie jest tymczasowo stosowana, a zgodnie z jej postanowieniami może ona wejść w życie dopiero po zakończeniu procedury ratyfikacji lub zatwierdzenia przez wszystkie kraje UE.

Bilet - tak, lot - być może

ULC zastrzegł jednocześnie, że wskazywał przewoźnikowi - przy uruchomieniu przez niego sprzedaży biletów - o konieczności informowania pasażerów o toczącym się postępowaniu i braku pewności, co do wydania przez Urząd zgody na loty z Polski do Armenii.

W czwartek Wizz Air deklarował, że pasażerowie, których rezerwacji dotyczą zmiany w rozkładzie lotów, są informowani na bieżąco i mają możliwość skorzystania z bezpłatnej zmiany rezerwacji, uzyskania zwrotu kosztów lub 120 proc. pierwotnej wartości rezerwacji w formie punktów na koncie Wizz.

Pasażerowie, którzy dokonali rezerwacji za pośrednictwem biur podróży – w tym internetowych biur podróży – powinni kontaktować się z firmą, w której kupili bilety.

Z Wizz Airem bliżej

Jak wynikało z komunikatu lotniska w Erywaniu z końca stycznia br., Wizz Air, który lata stamtąd m.in. do Rzymu, Wenecji, Wiednia, Larnaki czy Abu Zabi, wraz z trasą Erywań - Katowice zamierzał uruchomić 30 kwietnia połączenia stolicy Armenii z Dortmundem oraz Sofią. Na 12 czerwca natomiast zapowiadano połączenie Erywań – Praga.

Feralne lotnisko

Trasa Katowice – Erywań to kolejne zapowiadane połączeniem z Katowic, które - wbrew planom - nie dochodzi do skutku. Lotnisko Katowice i Turkish Airlines w listopadzie ub. roku zapowiadały uruchomienie 3 marca br. regularnego połączenia tureckiego narodowego przewoźnika z Katowic do Stambułu.

Lotnisko Katowice wyjaśniało, że 10 listopada 2022 r. ULC wydał Turkish Airlines zezwolenie eksploatacyjne na obsługę trasy Katowice – Stambuł, a 15 listopada 2022 r. zatwierdził rozkład zimowy dla tego połączenia (od 3 do 25 marca 2023 r.). Podstawą była umowa międzyrządowa o komunikacji lotniczej pomiędzy Polską a Turcją, zgodnie z którą Turkish Airlines może wskazać dwa polskie lotniska, z których chce latać (pierwszym była Warszawa, a drugim Katowice).

Turkish Airlines 20 grudnia 2022 r. wystąpiły do ULC o zatwierdzenie rozkładu lotów na trasie Katowice – Stambuł na sezon letni (od 26 marca do 28 października br). Według lotniska ULC nie dokonał takiego zatwierdzenia motywując to tym, że w dniu 12 stycznia 2023 r. również PLL LOT zgłosiły zamiar wykonywania połączeń lotniczych z Katowic do Stambułu. Ostatecznie PLL LOT 9 marca br. ogłosiły, że połączenie do Stambułu będzie realizowane z Krakowa.

autor: Mateusz Babak