"Raz wytyczony szlak nie pozostaje na zawsze. On musi być pielęgnowany, utrzymywany. Znaki, które go wytyczają, musza podlegać konserwacji" - powiedziała we wtorek na konferencji prasowej Ewa Pawlak-Lewandowska z resortu sportu.

Do najważniejszych zrealizowanych w tym roku działań ministerstwa zaliczyła m.in. wdrożenie dyrektywy unijnej - ustawy o imprezach turystycznych, a także powołanie przez resort Społecznej Rady Turystyki. Przypomniała również o podpisanych w tym roku z Chinami i Panamą umowach o współpracy w dziedzinie turystyki.

Pawlak-Lewandowska wskazała, że w celu popularyzacji Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie, prowadzone są takie akcje jak "Bezpieczna woda" czy "Turystyka bez ryzyka". Jak mówiła, w tym roku resort zorganizował także kampanie społeczne: ABC bezpiecznego wędrowania, bezpieczny kemping, bezpieczny stok.

"To kampanie, które wpływają na wzrost świadomości społecznych, jak bezpiecznie zachowywać się w górach, nad wodą tak, żeby korzystać z przyjemności wypoczywania, nie czyniąc krzywdy" - dodała.

Reklama

Przypomniała, że dużą popularnością cieszyła się inicjatywa resortu turystyki i Polskiej Organizacji Turystycznej "Polska zobacz więcej - weekend za pół ceny". W tegorocznej jesiennej edycji z akcji skorzystało około 110 tys. turystów, a łącznie podczas trzech edycji - blisko 250 tys.

W 2016 r. - jak mówiła Pawlak-Lewandowska - Światowa Organizacja Turystyczna sklasyfikowała Polskę na 19. miejscu na świecie pod względem atrakcyjności turystycznej. Liczy ona, że w tym roku zajmiemy podobne albo wyższe miejsce.

Wiceminister sportu i turystyki Dariusz Rogowski powiedział, że turystyka to nie tylko sposób na poznawanie atrakcji turystycznych i kulturowych innych krajów, ale przede wszystkim biznes. Jak tłumaczył, wszystko polega na tym, żeby "stworzyć, zidentyfikować jakiś produkt turystyczny, wypromować go, sprzedać, a klienta obsłużyć z dobrą jakością".

"Turystyka to bardzo dynamicznie rozwijająca się gałąź gospodarki" - mówił. Przywołał wyniki branży za 2016 rok, zgodnie z którymi turystyka generuje prawie 6 proc. PKB i blisko 700 tys. miejsc pracy. Dodał, że wpływy finansowe z branży wzrosły o 26 proc. w stosunku do 2014 r.

Zdaniem wiceministra wpływ na to ma wzrost liczby turystów, spadek cen paliw, poprawa sytuacji materialnej społeczeństwa czy dobra sytuacja geopolityczna polski. (PAP)

autor: Katarzyna Fiuk

edytor: Dorota Kazimierczak