Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z transakcjami z odroczonym terminem płatności pojawia się zagadnienie kontrahentów nie wywiązujących się terminowo z zobowiązań finansowych. To dotyczy działalności gospodarczej w każdym sektorze.
Istniejące Biura Informacji Gospodarczej (BIG) świadczą usługę miękkiej windykacji. Tak określa się metodę odzyskiwania należności, która polega na umieszczeniu danych dłużnika w prowadzonej przez BIG ewidencji dłużników. W zasobach BIG informacje o klientach i kontrahentach sprawdzają banki, telekomy, firmy pożyczkowe, leasingowe, fundusze poręczeniowe, dostawcy telewizji kablowej i internetu oraz wiele innych branż, dlatego wpisanie dłużnika ogranicza jego funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Miękka windykacja mobilizuje do spłacenia zaległości, ale także zachęca do konsekwentnego i regularnego wywiązywania się z płatności. Kluczem do sukcesu BIG jest:
● szczelność systemu
● powszechne stosowanie
Reklama
● opinie i przekonanie o skuteczności BIG.

Kto może dopisać dłużnika

Każdy przedsiębiorca ma możliwość przekazania informacji gospodarczych o zadłużeniu jego kontrahenta. W przypadku konsumentów sytuacja wygląda inaczej: ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych, na podstawie których działają BIG-i szczegółowo określa, kto może przekazywać informacje o ich zadłużeniu. Prawo takie mają: banki, firmy i pośrednicy ubezpieczeniowi, SKOK-i, firmy leasingowe i factoringowe, operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy mediów, a także firmy pożyczkowe, pośrednicy kredytowi, wydawcy kart płatniczych, domy maklerskie, firmy świadczące usługi przewozu w komunikacji publicznej, operatorzy telewizji satelitarnej i kablowej oraz spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i Wojskowa Agencja Mieszkaniowa. Aby można było przekazać informacje o zadłużeniu powinno ono spełniać określone kryteria. W przypadku konsumenta musi być to kwota minimum 200 zł, a u przedsiębiorcy 500 zł. Od terminu płatności musi minąć minimum 60 dni.
Po zmianie ustawy dopisać dłużnika będzie mógł praktycznie każdy kto posiada tytuł wykonawczy, nadal będą trzy odrębne bazy BIG – a więc nadal najlepiej dopisywać dłużników do wszystkich trzech BIG jednocześnie.

Poważne konsekwencje

Ważne jest, aby dłużnik miał świadomość, że nieuregulowanie płatności wiąże się z utrudnieniami w funkcjonowaniu w obrocie gospodarczym, a w przypadku przedsiębiorcy ogranicza możliwości rozwoju firmy. Wpis do ewidencji dłużników może uniemożliwić transakcje handlowe i zawieranie umów z nowymi partnerami biznesowymi, utrudnia negocjowanie kredytu w banku, zakup telefonu czy zakupy na raty. Ogranicza także dostęp do innych towarów i usług lub sprawia, że otrzymywane są na gorszych warunkach. Podmioty współpracujące z danym biurem informacji gospodarczej, zanim zdecydują o sprzedaży towarów lub usług, sprawdzają rzetelność płatniczą i terminowość w wywiązywaniu się z zobowiązań potencjalnych klientów.

Krok po kroku

Biura dysponują odpowiednimi narzędziami, które pomogą w przeprowadzeniu całego procesu. Są to: formularz wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem o wpisie do Biura Informacji Gospodarczej, pieczątka do wykorzystywania na własnych dokumentach finansowych z informacją o zamiarze umieszczenia dłużnika w ewidencji oraz powiadomienie o umieszczeniu informacji gospodarczej na jego temat w Biurze Informacji Gospodarczej. Wezwania do zapłaty wysyła przedsiębiorca (zazwyczaj dział finansowy lub księgowy), natomiast powiadomienie jest dokumentem, które do dłużnika wysyła biuro listem poleconym lub zwykłym na adres do korespondencji wskazany przez dłużnika lub na adres zameldowania.

Skuteczność InfoMonitora

Im więcej przedsiębiorców i banków sprawdza kontrahentów, tym większa skuteczność miękkiej windykacji, dlatego bardzo korzystne dla firmy jest przekazywanie dłużników do Centralnej Ewidencji Dłużników. Z danych zgromadzonych w tym biurze informacji gospodarczej korzystają wszystkie banki, gdyż firma ściśle współpracuje z Biurem Informacji Kredytowej i Związkiem Banków Polskich. Informacje trafią również do większości firm telekomunikacyjnych, pożyczkowych i leasingowych.
Zbadana skuteczność miękkiej windykacji wynosi nawet do 70 proc. Już sam fakt poinformowania dłużnika o zamiarze umieszczenia jego danych w Centralnej Ewidencji Dłużników sprawia, że do 45 proc. z nich spłaca swoje zobowiązania. Kolejne 25-30 proc. dłużników reguluje je po wpisaniu zadłużenia w BIG-u. Tylko w tym roku klienci InfoMonitora za pomocą tej metody odzyskali ponad 237 mln zł. Jeśli dług zostanie spłacony do zera przedsiębiorca ma obowiązek usunięcia dłużnika z ewidencji. W ciągu 14 dni musi poinformować BIG o tym fakcie lub usunąć je samodzielnie. BIG-i aktualizują swoje dane co 7 dni, dlatego nie ma obawy, że ktoś zostanie tam wpisany na wieczność.

Prawa dłużnika

Dłużnik posiada prawo wglądu do informacji gospodarczych na swój temat. Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego oraz wniosku może uzyskać w biurze raport o sobie i raport z rejestru zapytań. Z raportów dowie się, czy dane o jego zadłużeniu znajdują się w biurze informacji gospodarczej, a także kto w ostatnim czasie pytał o stan jego zadłużenia. Wgląd do tych informacji zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych raz na pół roku każdemu przysługuje bezpłatnie. Jeśli dłużnik ma zastrzeżenia lub wątpliwości co do danych na jego temat, gdy informacje które znajdują się w ewidencji są niekompletne, nieaktualne lub nieprawdziwe, może złożyć reklamację. Powinien ją skierować na adres wierzyciela, który przekazał dane na jego temat do biura.
ETAPY PROCESU MIĘKKIEJ WINDYKACJI
1. Podpisanie umowy z biurem informacji gospodarczej InfoMonitor na podstawie której uzyskamy login i hasło do Systemu BIG.
2. Szkolenie z obsługi Systemu BIG i zasad przekazywania i aktualizacji informacji gospodarczych.
3. Wysłanie do dłużnika listem poleconym wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia informacji gospodarczej na jego temat w Centralnej Ewidencji Dłużników InfoMonitora.
4. Po upływie 30 dni od daty wysłania wezwania do zapłaty, które nie spowodowało spłaty należności przekazanie negatywnych informacji gospodarczych do BIG -u.
5. Wpisanie danych dłużnika do Systemu BIG po zalogowaniu się na podstawie uzyskanego loginu.
● w przypadku konsumenta: imię, nazwisko, obywatelstwo, nr PESEL, rodzaj dokumentu tożsamości oraz serię i numer, adres oraz informacje o zobowiązaniu tj. tytuł prawny, walutę, kwotę zobowiązania, kwotę zaległości, datę powstania zaległości, datę wysłania wezwania do zapłaty.
● w przypadku firmy: NIP, rodzaj działalności, pełna nazwa, siedziba i adres oraz informacje o zobowiązaniu jw.
6. Wysłanie przez BIG na zlecenie klienta listownego powiadomienia do dłużnika o wpisaniu go do ewidencji dłużników.