Zainstalowanie aplikacji klienckiej w aparacie telefonicznym, który zaczyna też odgrywać rolę małego komputera przenośnego, pozwala pracownikowi na dostęp do skrzynki e-mail, do firmowej bazy danych, do poczty głosowej i faksu. Dodatkowo programy zmieniające treść e-maila w plik głosowy umożliwiają odsłuchiwanie wiadomości tekstowych, co jest szczególnie przydatne w czasie jazdy samochodem.
Dobrej jakości słuchawka staje się wtedy dla niego jednym z narzędzi, jakimi posługuje się w codziennej pracy. – Najwygodniejsze są zestawy bezprzewodowe. Dzięki nim użytkownik prowadzi telefoniczną rozmowę, a ponieważ ma dwie ręce wolne, to w tym samym czasie może poszukać jakiegoś dokumentu na półce czy danych w komputerze. Może też oddalić się od bazy telefonicznej nawet o 150 m – mówi Dariusz Rzeszotarski, menedżer polskiego oddziału GN Netcom.
Zestaw słuchawkowy można podłączyć nie tylko do komórki, ale również do telefonu stacjonarnego i do komputera, a także do wszystkich tych urządzeń naraz. W tym ostatnim przypadku użytkownik na małym ekranie zainstalowanym w bazie słuchawki przełącza dotykowo urządzenia, z którymi chce mieć bezprzewodową łączność za pomocą słuchawki. Wśród nabywców zestawów słuchawkowych dominują firmy, które prowadzą telefoniczne centra obsługi klienta i centra kontaktowe, ale także przedsiębiorstwa z zespołami handlowców, na ogół pracujących poza biurem i przemieszczających się samochodami. Na zdynamizowanie swojej pracy przez korzystanie z bezprzewodowych słuchawek decyduje się wielu indywidualnych przedsiębiorców i menedżerów.
Zainteresowani mają na rynku bogaty wybór słuchawek. Mogą to być urządzenia tylko na jedno ucho, ale też na dwa, mono i stereofoniczne, bezprzewodowe lub połączone z bazą kilkumetrowym kablem. Ceny pojedynczego urządzenia wahają się, w zależności od jakości i marki, od 140 zł do ponad 1 tys. zł.
Reklama
Firmy najczęściej decydują się na zakup i wdrożenie kilkudziesięciu czy kilkuset słuchawek Bluetooth, gdy jest to część większego projektu obejmującego zmianę sposobu korzystania z łączności, np. w celu integracji telefonii stacjonarnej, komórkowej i internetowej, które dotąd funkcjonowały oddzielnie. Niekiedy chodzi o integrację systemów łączności z systemami informatycznymi wspierającymi zarządzanie przedsiębiorstwem. Z analiz Plantronics wynika, że dzięki wprowadzeniu bezprzewodowych słuchawek efektywność pracownika biurowego, który rozmawia przez telefon dwie godziny dziennie, rośnie aż o 23 proc.
– Niekiedy pracodawcom bardziej opłaca się zakupić zestawy słuchawkowe dla pracowników biura i w ten sposób zwiększyć ich skuteczność, niż zatrudniać kilka nowych osób. Nowym trzeba bowiem będzie co miesiąc płacić wynagrodzenie, a za zestawy słuchawkowe trzeba zapłacić tylko raz – przekonuje Dariusz Rzeszotarski.
Rynek słuchawek Bluetooth systematycznie rośnie. W 2010 r. jego wartość jest szacowana na 1,8 mld dol. Znawcy rynku przewidują, że w br. sprzedaż bezprzewodowych słuchawek sięgnie 82 mln sztuk. Przy czym najwięcej słuchawek znajduje nabywców w USA, a Europejczycy, w tym Polacy wolniej przekonują się do stosowania tego urządzenia.