Takie dane przedstawiono w dokumencie "Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa", dołączonym do projektu budżetu.

Planowane przychody z prywatyzacji w 2014 r. szacowane są na poziomie 3,7 mld zł. (…) Jednocześnie wstępnie szacuje się, iż w 2014 r. dochody z tytułu dywidend uzyskanych ze spółek nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa wyniosą 4,6 mld zł" - czytamy w dokumencie.

W projekcie budżetu podano także, że pozycja "dywidendy i wpłaty z zysku" przyniesie w 2014 r. 5,14 mld zł wobec 6,93 mld zł planowanych w budżecie na bieżący rok (po nowelizacji).

"Przekształcenia własnościowe prowadzone będą poprzez prywatyzację branżową oraz giełdową, procesy komunalizacji, a także wniesienia akcji/udziałów Skarbu Państwa na podwyższenie kapitału zakładowego innych podmiotów z udziałem Skarbu Państwa" - czytamy dalej w "Kierunkach prywatyzacji majątku Skarbu Państwa".

Reklama

Na kształt polityki prywatyzacyjnej wpływ będzie miało również rozpoczęcie realizacji Programu Inwestycje Polskie, którego głównym założeniem jest utworzenie narzędzia wykorzystującego potencjał aktywów Skarbu Państwa, a tym samym mogącego współrealizować duże projekty infrastrukturalne, podkreślono również.

"Zmianie ulega dotychczasowe podejście do prywatyzacji. Przychody ze sprzedaży akcji niektórych spółek z udziałem Skarbu Państwa, które według dotychczasowych planów przewidziane były do prywatyzacji, mogą zostać przeznaczone do realizacji Programu" - czytamy w dokumencie.

"W 2014 r., oprócz działań prywatyzacyjnych, planowana jest konsolidacja lub wniesienia akcji/udziałów na podwyższenie kapitału zakładowego innych podmiotów z udziałem Skarbu Państwa, a także kontynuowanie procesów nieodpłatnego zbycia na rzecz jednostek samorządu terytorialnego (komunalizacja)" - zapowiada także rząd.

>>> Czytaj również: Reforma OFE odstraszy inwestorów i wpłynie na debiut PKP Cargo i Energi

Wynik finansowy NBP

Wynik finansowy Narodowego Banku Polskiego (NBP) wyniesie w tym roku minus 4,40 mld zł, co przełoży się na brak wpłaty do budżetu państwa w przyszłym roku, podano w projekcie budżetu na 2014 r. Zysk NBP za 2012 r. wyniósł 5,54 mld zł.

"W 2014 r. nie przewiduje się wpływów do budżetu państwa pochodzących z wpłaty z zysku NBP. Plan finansowy NBP na rok 2013 zakłada ukształtowanie się wyniku finansowego banku centralnego na poziomie -4.400.700 tys. zł., co przekłada się na brak wpłaty do budżetu państwa" - czytamy w projekcie budżetu.

W 2013 r. dochody budżetu państwa z tytułu wpłaty z zysku NBP wyniosły 5,26 mld zł (cały zysk NBP wyniósł 5,54 mld zł i został pomniejszony o odpis na fundusz rezerwowy banku centralnego). Wpłata z zysku uzyskanego w 2012 r. nastąpiła w czerwcu 2013 r.

"Należy jednak zaznaczyć, że wykonanie wyniku finansowego NBP na poziomie zaplanowanym charakteryzuje duża niepewność, ze względu na wrażliwość poszczególnych pozycji rachunku zysków i strat na zmiany czynników pozostających poza kontrolą banku centralnego, w tym w szczególności kursu złotego do walut obcych, w których utrzymywane są rezerwy dewizowe, stóp procentowych na światowych rynkach finansowych, a także płynności sektora bankowego" - czytamy dalej w projekcie.

Bezrobocie będzie rosło

Stopa bezrobocia rejestrowanego wyniesie 13,8 proc. na koniec 2013 i 2014 roku, podano w projekcie przyszłorocznego budżetu. Liczba zarejestrowanych bezrobotnych wzrośnie do 2.198 tys. na koniec tego i 2.202 tys. na koniec przyszłego roku, podano także.

"Zmniejszający się popyt na pracę wraz z dalszym wzrostem podaży pracy - co w warunkach spadku liczby ludności w wieku produkcyjnym jest efektem zakładanego dalszego wzrostu aktywności zawodowej – przyczyni się do zwiększenia poziomu bezrobocia rejestrowanego do ok. 2,2 mln osób i stopy bezrobocia rejestrowanego do 13,8% na koniec 2013 r." - napisano w projekcie budżetu.

W 2013 r. oczekiwany jest również wzrost stopy bezrobocia wg. metodologii BAEL (15 lat i więcej) o 0,6 pkt proc. do 10,7%, tj. poniżej średnich poziomów dla krajów strefy euro czy UE, które, zgodnie z prognozą KE z maja br. szacowane są odpowiednio na 12,2% i 11,1%, podano także.

Stopa bezrobocia rejestrowanego prognozowana jest na poziomie 13,3% na koniec 2015 r., 12,8% na koniec 2016 r. i 12,0% na koniec 2017 r.

Utrzymujący się relatywnie wysoki poziom bezrobocia kolejny rok z rzędu ogranicza presję na wzrost wynagrodzeń, podkreślono też w projekcie.

>>> Czytaj też: Bezrobocie w sierpniu spadł o 0,1 proc.

"Oczekuje się, że w 2013 r. nominalne tempo wzrostu przeciętnej płacy w sektorze przedsiębiorstw wyniesie tylko 2,4% i tym samym będzie niższe niż rok wcześniej (3,4%). Jednakże dzięki niskiej inflacji, siła nabywcza średniej płacy rośnie szybciej niż w poprzednim roku - przewiduje się, że w całym 2013 r. wyniesie 0,8% wobec 0,3% spadku w 2012 r" - czytamy dalej.

Wyższe stopy procentowe?

W projekcie przyszłorocznego budżetu rząd założył, że stopa referencyjna wyniesie (średnio) 2,9 proc. w 2013 r. i 2,5 proc. w 2014 r. Obecnie - od lipca br. stopa ta wynosi 2,5 proc.

"Założono, że główna stopa procentowa NBP - stopa referencyjna wyniesie w 2013 r. średnio 2,9 proc., a w 2014 r. ukształtuje się na poziomie 2,5 proc." - napisano w projekcie.

Średnioroczna inflacja założona jest na poziomie 1,6 proc. w 2013 r. i 2,4 proc. w 2014 r., a w latach 2015-2017 - na poziomie 2,5 proc.

"Niska dynamika inflacji w bieżącym roku wynika przede wszystkim ze spadku cen energii oraz spowolnienia wzrostu cen żywności. Spadkowi inflacji sprzyja również brak presji popytowej i płacowej w polskiej gospodarce. Wobec postępującego ożywienia aktywności gospodarczej, w 2014 r. przewidywany jest stopniowy wzrost inflacji, choć w warunkach utrzymującej się ujemnej luki produktowej presja inflacyjna powinna być nadal niska" - czytamy dalej.

W projekcie budżetu założono, że średnioroczna inflacja producentów (PPI) wyniesie 0,5 proc. w 2013 r., 2,8 proc. w 2014 r., 2,5 proc. w 2015 r., 2,6 proc. w 2016 r. i 2,5 proc. w 2017 r.

Mocniejsza waluta

Rząd spodziewa się utrzymania lekkiego aprecjacyjnego trendu polskiej waluty, podano w projekcie budżetu na 2014 r.

"Zakłada się, że w horyzoncie prognozy utrzyma się lekki aprecjacyjny trend polskiej waluty. "Umacnianiu się złotego będą w tym okresie sprzyjały poprawa fundamentów polskiej gospodarki, w tym niski poziom deficytu na rachunku obrotów bieżących oraz napływ inwestycji zagranicznych" - czytamy w projekcie.

W dokumencie przyjęto, że w 2013 r. średni kurs euro wyniesie 4,15 zł, zaś dolara - 3,19 zł, a w 2014 r. będzie to odpowiednio: 4,00 zł i 3,08 zł. "Oznacza to, że w 2014 r. średnioroczna aprecjacja złotego do euro i dolara amerykańskiego wyniesie ok. 3,5%" - czytamy w projekcie.

W kolejnych latach kurs PLN/EUR (średni w roku) przewidywany jest na poziomie: 3,85 w 2015 r., 3,70 w 2016 r. i 3,65 w 2017 r.

Z kolei deficyt w obrotach bieżących ma wynieść: 2,7% PKB w 2013 r., 3,3% PKB w 2014 r., 3,9 proc. PKB w 2015 r., 4,5% PKB w 2016 r. i 4,9 proc. PKB w 2017 r.